Fynd värt att nämna från dagens utflykter:
Salmbärshagen:
Snövit fingersvamp, Ögonnopping, Stinkbrosking, Hasselpindling.
Hammarsänget (utanför den fårbetade delen):
Slottsspindling, Hasselspindling, Kungsspindling, Blå slemspindling, Sockelspindling.
Sankt Olofsholm:
Plattad jordtunga, Mörk svavelmusseron, Vit fjällskivling, Entoloma catalaunicum, Kragjordstjärna, Rosentrattskivling, Fnasig fjällskivling, Rosenmusseron, Ängsfingersvamp, Blekröd dvärgchampinjon + massor med obestämda noppingar.
Sajgs:
Mörkfjällig olivspindling, Rödbrun jordstjärna, Fransig jordstjärna, Fyrflikig jordstjärna, Rödgul trumpetsvamp (hur mycket som helst), Brandmusseron, Besk kastanjemusseron, Diskvaxing, Koppartaggsvamp, Olivspindling, Fjällig ringtråding, Violettranadad spindling, Strimspindling, Gyllenspindling, Duvspindling, Flattoppad klubbsvamp, Bullspindling, Svartgrön spindling, Brun klibbskivling, Mjölgråskivling, Kastanjefjällskivling.
De sålde rödgul trumpet idag på ICA i Visby för 139kr per kilo. Hur ini h—-e kan de ta så mycket när det dräller av dem i skogarna bara utanför stan???
Var sämre än vad vi trodde i norr så vi drog oss längre ner igen, verkar vara bäst i området Visby och österut plus minus några mil nordsyd.
Dagens middag:
Grillad entrecote med pommes, vitlökssmör, bearnaissås, stekt erkar vlök- och paprikablandning.
Hej på Er Gotlandsgänget!
Återigen tack för en spännande rapport.
Vad jag förstår, så kommer jag att ´hålla till på norra Gotland.
Talade med min systerdotter igår.
Hon har sina ställen. Där hon bl a hittar vit taggsvamp, ´mandelkremla, stolt fjällskivling och förstås rödgul trumpetsvamp. De hade plockat så mycket sist att de till slut gav hönsen rödgul. Då kan man ju ana mängderna. Det här blir spännande.
Nu har ni vad jag förstår, lördag kvar att svampreka.
God jakt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.