0 261 visningar

15 svar

Några arter

Lena M

6 okt 2007 kl. 08:31

ifrån gårdagen som jag inte vet vad de är.
Växte alltså i den gamla granskogen bland mossa / gräs / barr.
Den på tredje bilden fanns i mängd alldeles vid vägkanten i gräs, långa rader.
Är det någon som kan tala om för mig vad det är ?

0

Tove

6 okt 2007 kl. 08:50

Bild 3 är fläckkantarell.
Mycket god. Jag gör soppa på den, muums

0

Lena M

6 okt 2007 kl. 08:57

Jasså, är det fläckkantarell de var ju sådana mängder. Kanske man skall testa då och göra något av dem, fler som har erfarenhet av den ?

0

Agneta L

6 okt 2007 kl. 09:52

Den tredje du har på bilden ser ut precis som den jag har i min trädgård just nu (östra Småland). Förra året växte den ymnigt runt och i mina pallkragar, som jag fyller med löv varje höst. Nu har den förflyttat sig en bit ifrån och växer i en lång halvcirkelformad rad i gyttriga former. Luktar gott. Jag väntar på min nya digitalkamera, som förhoppningsvis kommer nästa vecka. Då lägger jag ut bilder, för jag har varit nyfiken på denna svamp ett helt år. Kan det verkligen vara fläckkantarell?  Ser inte ut som fläckkantarellen i databasen. Speciellt inte foten.

0

Lena M

6 okt 2007 kl. 09:56

Jag undrar också,hittade en tråd om den och vad jag förstår skall den ha röda fläckar, den här har ju gula ???

0

Ceegee

6 okt 2007 kl. 10:06

Jag tror inte nr 3 är fläckkantarell. Nr 1 ser ju intressant ut. Men jag kan nog inte hjälpa dig, vänta tills någon * svarar.

0

Jan A

6 okt 2007 kl. 10:15

Nr 3 är INTE fläckkantarell, utan kan möjligen vara gulfläckig musseron eller ngn annan av de små gråaktiga.
Nr 1 skäggmusseron, nr 2 dropptrattskivling eller nära släkting.  Ingen bör ätas.

0

SvenD

6 okt 2007 kl. 10:54

Vad är “gulfläckig musseron” för art”? Hittar den inte. Har du ett latinsk artnamn?

0

Jan A

6 okt 2007 kl. 11:38

Sven D
Sorry.  Jag blev tydligen påverkad av “fläck” och menar givetvis gulnande musseron.

0

Lena M

6 okt 2007 kl. 13:11

Tack för hjälpen, nu kan jag kolla upp när jag har namn att gå på.

En liten sväng idag gav lite matsvamp och de här små det fanns gott om i den gamla granskogen. Är det
Vit fjällskivling ?
Ockragul grynskivling ?

0

kram

6 okt 2007 kl. 15:32

bild 3 - kan det vara grön kremla jag möjligen har hittat och är nyfiken på att få något svar. Kolla denna bild under mitt namn (idag skickad).

0

"JAS"

6 okt 2007 kl. 17:18

Kanske är det samma, eller vad tror du. kolla bilden

0

"JAS"

6 okt 2007 kl. 17:21

Glömde ju att sända namnet.
Fnasig fjällskivling. Macrolepiota excoriata

0

Lena M

6 okt 2007 kl. 17:22

Vad vacker den var, nej jag tycker att ” min ” var slät på hatthuden ?

0

SvenD

6 okt 2007 kl. 19:31

Den första är sannolikt också en grynskivling; rödgrå eller , som den heter i en del litteratur, blekröd grynskivling.

0

Lena M

6 okt 2007 kl. 20:04

Jasså blekröd, jag tycker att den går mer åt beige, men tror dig. Den andra var ockragul grynskivling då ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone