0 296 visningar

7 svar

grönkremla eller ?

rasiha

6 okt 2007 kl. 13:48

Hej,

Nyss kom springande från närliggande skogmarken bredvid vår områdespark och såg mängder av de här sorterna. Gissar att det är grönkremla.
Jag väntar på er svar om att se om det är någon ätlig matsvamp.

Hoppas jag lyckas lägga upp bilder…

GRÖNKREMLA

0

rasiha

6 okt 2007 kl. 13:50

glömde lägga upp en till bild.

0

Lena M

6 okt 2007 kl. 14:34

Trodde inte att den fanns så sent på säsongen och jag tycker att den ser mera brun ut, men kanske att färgen är missvisande på bilden ?
P.s du kan väl gå in under ” matsvampar ” och läsa om den D.s

0

rasiha

6 okt 2007 kl. 15:17

Lena, Jag tittade igen på bilden och kan säga att färgen är så.
De finns bara på ett ställe jag har hittat nu. Formade en cirkel och det finns säkert 3-4 påsar att plocka. Jag ska igen titta här i katalogen. Hur ska jag testa att de inte är giftiga?

Kram

0

Jan A

6 okt 2007 kl. 15:47

Har aldrig sett en grönkremla se ut så!  Mera troligt att det är höstens dominant, pudrad trattskivling, som du har i din ring.  Jag åt den på 40- och 50-talen innan den blev onyttig. Har slutat sen länge.

0

rasiha

6 okt 2007 kl. 15:56

Tack Jan, jag har inget belägg på det du säget. Försökte hitta här under matsvamp trattskivling men det finns inte detta namn. i för sig finns det en anna skivling som liknar förutom färgen som är gnomgående grön på mina svampar. Fortsätter..

0

Jan A

6 okt 2007 kl. 16:13

På dina första bilder ser jag något som mycket liknar “pudrad trattskivling”.  Det syns inget grönt alls, bara gråbrunt.
Undersidesbilden ser också ut som “pudrad trattskivling”.  Anses numera INTE som matsvamp, men det finns de som äter den, oftast efter avkokning.

0

eftersöker expert..

rasiha

6 okt 2007 kl. 16:14

Hej,
Vad jag har hittat i närheten jag bor? Formade en stor ring.
Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone