bilder från svampskogen Söderåsen Skåne SVARA
Hej Hans. har du varit uppe på Liderödsåsen, jag har haft stuga i Åröd och har i alla år hittat rätt bra med svamp där. Sedan brukar det vara rätt bra runt Brösarps backar och upp mot Forsakar. Tallskogarna runt Vombsjön var bra i fjor. I skogarna runt Maltesholm brukar åxå ge rätt bra. Har du varit där utan resultat så får du väl upp norr om Kristianstad, Hanaskog och där omkring annars är det väl Söderåsen som gäller där finns det garanterat en del att hämta. PHU det blev mycket, nu har du lite att göra.
/“JAS”
Trattisar från Önneköp
Hej Hans! Tja prova ren bokskog och i år har det mest varit toppen på kullar och i syd & väster sluttningar, inte i den djupa myllan. Glesa skogar utan för tjockt med löv har åxå givit en del och jag har i stort sätt hittat var jag än har provat så det borde inte vara några problem. jag sticker en runda till Spaninen på måndag skall kolla in någon skog däe åxå. Jag kollar med dig när jag kommer hem så får vi se hur det har gått. Ha dé. PS: kolla in http://www.skånska strövområden.se där brukar det vara bra skogar och folk som går där brukar hålla sig till stigarna så det brukar gå bra att hitta svamp där åxå. Jag menar att sist var jag i Klöva Hallar och hur mycket folk är det inte där, det blev en bra skörd ändå.
AHA! Det är vad som tidigare hette Lökbroskskivling (lökbrosking numera)! hela bilen och hela lägenheten luktar vitlök! jag torkar dem och använder dem som krydda (vitlök) mest för skojs skull man kanl ika väl använda vitlök men som sagt jag tycker det är kul med dem för de växer överallt i bokskogen (blandskog) på gammal ved och går inte att ta fel på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.