0 897 visningar

16 svar

Till Hans Ystad från "JAS"

"JAS"

6 okt 2007 kl. 17:42

bilder från svampskogen Söderåsen Skåne SVARA
Hej Hans. har du varit uppe på Liderödsåsen, jag har haft stuga i Åröd och har i alla år hittat rätt bra med svamp där. Sedan brukar det vara rätt bra runt Brösarps backar och upp mot Forsakar. Tallskogarna runt Vombsjön var bra i fjor. I skogarna runt Maltesholm brukar åxå ge rätt bra. Har du varit där utan resultat så får du väl upp norr om Kristianstad, Hanaskog och där omkring annars är det väl Söderåsen som gäller där finns det garanterat en del att hämta. PHU det blev mycket, nu har du lite att göra.

/“JAS”

Trattisar från Önneköp

0

Till Hans Ystad från JAS

hans

6 okt 2007 kl. 18:13

ojjj önskar det var från min korg hehe,har inte haft tid i dag får se i morgon om jag hinner åka ut då lite svårt hitta så allmänt utan något specifikt ställe,mvh hans

0

Till Hans Ystad från JAS

"JAS"

6 okt 2007 kl. 18:54

Hej Hans! Tja prova ren bokskog och i år har det mest varit toppen på kullar och i syd & väster sluttningar, inte i den djupa myllan. Glesa skogar utan för tjockt med löv har åxå givit en del och jag har i stort sätt hittat var jag än har provat så det borde inte vara några problem. jag sticker en runda till Spaninen på måndag skall kolla in någon skog däe åxå. Jag kollar med dig när jag kommer hem så får vi se hur det har gått. Ha dé. PS: kolla in http://www.skånska strövområden.se där brukar det vara bra skogar och folk som går där brukar hålla sig till stigarna så det brukar gå bra att hitta svamp där åxå. Jag menar att sist var jag i Klöva Hallar och hur mycket folk är det inte där, det blev en bra skörd ändå.

0

Till Hans Ystad från JAS

Sofia, Skåne

6 okt 2007 kl. 19:11

Hans!
Jag har alltid plockat mycket svamp i Vombskogen. Men du får ta dig en bit in i skogen, inte där folk ställer bilarna. Där finns mycket svamp, även sopp.
JAS!
Vad är det för svamp längst ner till vänster på din bild?

0

Till Hans Ystad från JAS

"JAS"

6 okt 2007 kl. 19:38

Skräp i svampen, alla är trattisar!

0

Bilder

Göran H

6 okt 2007 kl. 20:02

Tror Sofia menar din andra bild i tråden.

0

Bilder

Sofia, Skåne

6 okt 2007 kl. 21:18

Just det, jag menar den andra bilden. Svamparna med tunna mörka fötter alltså.

0

Bilder

"JAS"

6 okt 2007 kl. 22:26

AHA! Det är vad som tidigare hette Lökbroskskivling (lökbrosking numera)! hela bilen och hela lägenheten luktar vitlök! jag torkar dem och använder dem som krydda (vitlök) mest för skojs skull man kanl ika väl använda vitlök men som sagt jag tycker det är kul med dem för de växer överallt i bokskogen (blandskog) på gammal ved och går inte att ta fel på.

0

Till Hans Ystad från JAS

Marie

6 okt 2007 kl. 22:32

Från “JAS” och nu från mej också. Mejla mej, Hans, ska du får en bra “fyndbeskrivning” så du slipper gå på torget. Vill som sagt inte basunera ut mina platser trots att jag räknas som generös. Ge inte upp, de finns därute, trattisarna.

0

Till Hans Ystad från JAS

hans

7 okt 2007 kl. 00:04

hej ja jag litar på dej marie tack

0

Till Hans Ystad från JAS

hans

7 okt 2007 kl. 00:25

jag har mailat till dej nu hoppas det var rätt adress ,skulle vara skoj hitta lite mer kantareller än jag bruka då är det nog lättare vet hur och var man ska söka sen mvh hans

0

Till Hans Ystad från JAS

Marie

7 okt 2007 kl. 00:31

Stället finns strax ovanför Sjöbo så det är inte alltför långt att åka för dej. Inte massor av svampplockare där heller tror jag eftersom jag alltid har tur där. Hittade 7 st stolta fjällskivlingar igår också. Så det blev det fest vill jag lova.

0

Till Hans Ystad från JAS

hans

7 okt 2007 kl. 00:34

sjöbo? haha den byggden kan jag som min egen ficka

0

Till Hans Ystad från JAS

hans

7 okt 2007 kl. 00:38

du är inte på hotmailen nu eller?

0

Till Hans Ystad från JAS

hans

7 okt 2007 kl. 11:57

hej marie du är väl inte vid sjöbo och plockar de sista trattisarna nu hehe`?

0

Till Hans Ystad från JAS

Marie

7 okt 2007 kl. 18:46

Jodå.I skogen längs vägen till Degeberga.
ostertrefyra@hotmail.com var det. Inget mejl har hittat dit från dej än. Snurrar väl i Vombskogen antar jag.

0

Till Hans Ystad från JAS

hans

7 okt 2007 kl. 18:59

men det står inte hans där mats är mitt tilltalsnamn

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone