Hej Mattias!
1: Skulle kunna vara ekvaxing, Hygrophorus quercetorum, men de där vita vaxingarna är inte så lätta. Kolla artikeln av Jacobsson och Larsson i Mycological research om du har möjlighet (har inte den här):
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=240985
2. också en besvärlig grupp. Kanske någon av Pholiota squarrosoides, jahnii, aurivellus eller limonella. Har tyvärr ingen bra litteratur där.
Ja, den första bilden får jag till ekvaxing också.
Den andra var jag först inne på piltofsskivling, men det stämde inte riktigt. Jag hade också en känsla att den var lite speciell. Som av en händelse fick jag en hint av Klas som hade hittat svartfjällig tofsskivling samma dag. Nu har jag mikroskoperat min kollekt och det var den, Pholiota jahnii. Det är nog ändå ingen tillfällighet att vi hittade den samma dag. Uppenbarligen var det väldigt gynnsamt för den sällsynta arten just denna dag och hittades då på två närliggande platser.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.