Akta er för skogsvägar som har bom om än upplåst !
För ca tre år sedan åkte jag in på en sådan och när jag skulle hem var bommen LÅST.
Vad göra ??? Jo ringa 112.
Blev kopplad till polisen i Gävle och sedan till Falun som kontaktade det jagtlag som hade nyckeln. Vädret var iallafall fint medan jag satt på en sten och mediterade och väntade.
Imorgon är det dags igen !!!!
Har sett att en vägbom som varit öppen hela sommaren, så jag chansar. Håll tummarna ! Lena
Först en ursäkt för den dåliga gramatiken, stavningen. Trött efter en dag i bärskogen.
Vad jag minns skulle jag betala en avgift på 100:, men inte vet jag om de tyckte synd om mig. Det blev gratis !
Jag har aldrig sett att det stått nägot om förbud.
Kanske man skall ta med bultsax. Godnatt. lena
Hej Lena!
Det är nog ingen bra idé att ta med bultsax. Det kan bli dyrt om Du använder den. Du har råkat köra bil på en enskild väg. Där har ägaren rätt att hindra motorfordonsstrafik. Se här vad som gäller: http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/ . Klicka på “Enskild väg” och “Stängsel och skyltar”. Det är bara motorfordonstrafik som går att förbjuda aldrig att gå, cykla, åka skidor och rida.
Jag har också fastnat bakom en bom en gång när den försvann i ett buskage när den var uppfälld och skylten satt illa till. Det insåg bondmoran när hon kom med nyckeln och mottog våra ursäkter! Inga böter den gången!
Vadå ta visa hänsyn? Allemansrätten är att ta hänsyn. Det är någon som betalat vägen och vill inte att den skall bli förstörd av en massa söndagsåkare. Det är promenaden i skogen som är ett av det positiva med svamplockning. Om man inte orkar gå i skogen så finns det affärer som säljer svamp. Visa hänsyn så blir det mycket trevligare. Vad är det för löjliga tips att förstöra lås och skita i enkla regler? Hade ni tomt/mark så hade ni tänkt på annat sätt. Vadå lågt…
Det är inte enbart jägare som befinner sig i skogarna.
Jag har lås in folk i skogen bakom bommen. Inte med flit.
Jag jobbar med Telecom, och besöker radiobasar i mitt jobb.
Då vi klättrar i masterna så vill vi ha fri infart till arbetsplatsen om olycka skulle inträffa.
Det är olyckligt när någon tar det som att det är fri väg in i skogen, men det är för våran säkerhet.
Det har hänt att vi låst bommen och senare fått höra att någon har varit förbannad för att han/hon har blivit inlåst.
Hur ska vi veta att någon har kört upp längs vägen?
Jag vet att masterna inte är populära i allmänhetens ögon, så det finns säkert många med synpunkter på det också, men ofta har dessa vägar byggts enbart för radiobasen.
Tänk också på att det finns fallrisk i närheten av masterna.
Lika lång från masten som den är hög.
Många går väldigt nära när vi jobbar i masterna.
Vi är ansvariga om något händer, men vi vill kunna jobba säkert för alla.
Jag kom att tänka på en annan sak.
En anledning till att markägarna har stängt vägen är för att många dumpade allt möjligt efter dessa vägar.
Det är nog inte så att de tycker att svampplockare är särskilt besvärande, men att plocka upp efter andra som inte kan masa sig till återvinningen eller skroten är nog för att stänga vägen och det kan man väl förstå eller…?
Jag brukar inte vara rädd för att trava och gå i skogen. Det kan bli åtskilliga kilometer. Men på grund av en inflamation i knät kan det ibland vara besvärligt.
Jag respekterar era åsikter, du på telecom, och det där med nedskräpningen är inte kul ! Man kanske skulle plocka ölburkar isället för svamp, säkert lönande.
Tråkigt att du har problem med knät.
Hoppas det blir bättre.
En bra sak är att i år är det gott om svamp och man behöver inte gå så långt för att få ihop till söndags middagen :o)
Ang. nedskräpning.
Jag blir bedrövad ibland när jag ser vad en del kastar i naturen av ren lathet.
Jag tror att mäniskor som gillar att plocka svamp är generellt natur intresserade och tar därmed sitt ansvar och skräpar inte ner.
Jag hade ingen telefonkatalog med mig, därför 112.
Och självförvållat, ja på sätt och vis.
Vi har stuga uppe i Orsa Finnmark där bommarna är öppna vår till höst,
likaså härhemma på vissa skogsvägar. HUR skall man veta vad som gäller när inget står skytat ???
Undras, om inte denna fråga är utagerad snart? Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.