0 325 visningar

12 svar

Lite bär som omväxling?

Ola

6 okt 2007 kl. 20:27

2:an o 3:an är Tranbär

0

Marie

6 okt 2007 kl. 20:46

Vackra bilder!

0

Sofia, Skåne

6 okt 2007 kl. 21:29

Så avundsjuk mam blir. Har aldrig sett “levande” tranbär. Var i landet är de? Sitter här och mumsar med andakt på dyrt inköpta torkade “craisins”.

Vad är bären på bild 1?

0

Ola

6 okt 2007 kl. 22:59

Tack marie :-)

0

Ola

6 okt 2007 kl. 23:01

Det är ju vanliga lingon Sofia.

0

kylan

6 okt 2007 kl. 23:06

Har hittat tranbär utanför stockholm på fuktiga marker vid hösten, det är inte ovanligt med långa revor med små blad. Det brukar inte vara stor skörd men dock.

0

Sofia, Skåne

7 okt 2007 kl. 00:56

Det är ju pinsamt att jag inte känner igen lingon *skäms* Vet någon om tranbär kan växa i Skåne?

0

Bo Reyer

7 okt 2007 kl. 10:26

Tranbäret hör till ett av våra mest underskattade bär. Sylten blir helt gudomlig!! Finns det någon som har ett bra recept på likör???

0

Bo Reyer

Bara ett tips

7 okt 2007 kl. 10:45

I boken Hirkum Pirkum ISBN 91-7586-451-7 finns många fina likörrecept. Kanske finns nåt som går att använda på tranbär. Det enda som faktiskt anges är ,jag citerar :I Ryssland är tranbärspunsch en gammal välkänd dryck.
Kanske lite hjälp?

0

Sofia

Ola

7 okt 2007 kl. 12:36

Vet inte om de kan finnas i Skåne men de på bilden är från centrala Värmland.

0

Sofia

Sofia, Skåne

7 okt 2007 kl. 19:04

Tack Ola! Då får jag överväga att flytta till Värmland. Jag älskar tranbär!! :)

0

Sofia

Ola

7 okt 2007 kl. 19:37

Har precis sålt lite tranbär till Saxtorp Svamp utanför Landskrona. Om du är snabb kan du säkert köpa lite av honom. Skulle tro att de ligger på drygt 100 kr/kg. Då är det handplockade svenska tranbär vi snackar!

0

Sofia

Sofia, Skåne

7 okt 2007 kl. 20:00

Tack för tipset Ola. Jag avstår nog, det är ju ganska dyrt. Jag är bara så avis på alla som kan gå ut i naturen och bara plocka. Jag har aldrig smakat, men kan bara föreställa mig smaken av tranbärssylt eller tranbärspaj!Det vattnas i munnen…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone