0 772 visningar

17 svar

Rutsopp eller något annat?

Enelie, Linköping

6 okt 2007 kl. 21:15

Den här svampen har gäckat mig länge nu.
Jag blir inte klok på om det verkligen är rutsopp eller kan vara något annat.

-Växer i gräsmatta nära björk. Ek finns ca. 15-20 m. längre bort.
- Storlek på dessa, hatt 3,5-2,5 cm och fot 3-2 cm.
- Doft som ättiksgurka
- Smak mild
- Mycket svag färgförändring vid tryck på rören.
- Foten blånar vid snitt men inte hatten.
-Jag har skadat hatten för att se om den blir röd, en aning kanske, inte så tydligt tycker jag.

Mitt första försök med digitalkamera så bilderna är nog inte så.

0

Enelie, Linköping

6 okt 2007 kl. 21:47

Bild på blånad vid snitt i fot och svag färgförändring på rören.

(Lyckades inte få skärpa på rätt ställe men det kanske går att se färgförändringen?)

0

Sofia, Skåne

6 okt 2007 kl. 22:11

Tror du inte att det kan vara en sammetssopp? Den är i alla fall säkert god.

0

Totte Gbg

6 okt 2007 kl. 22:14

0

Enelie, Linköping

6 okt 2007 kl. 23:25

Tack för era svar.
Jag har varit inne på de två sorterna också. Men jag får det inte att stämma riktigt.

Den saknar ådernät på foten som Sammetssoppen ska ha.
Den har istället små röda prickar på foten som stämmer in på Blodsopp.

Men den blir inte blåfärgad vid snitt i hatten utan bara i foten. Jag uppfattar beskrivning för Blodsopp som att det är hattköttet som ska bli blått vid snitt.
Den har heller inga röda mynningar på rören. (om den nu ska ha det även som väldigt ung?)

0

Marie

7 okt 2007 kl. 00:15

Lutar mest åt sammetssopp tycker jag med tanke på rör mynningarna. Är det unga ex är de dock inte så röda. Du har lyckats bra med kameran ändå.

0

Marie

7 okt 2007 kl. 00:18

Den borde bli mer blå om det är blodsopp tycker jag.

0

Enelie, Linköping

7 okt 2007 kl. 00:34

Tack för ditt svar.

För mig är den här svårbestämd. Den kommer upp varje år och jag har aldrig lyckats identifiera den riktigt.

0

b

7 okt 2007 kl. 09:02

Blodsopp kan man nog utesluta, den blir knallblå så fort man skär i den. Vacker i alla fall!

0

Franco Matli

7 okt 2007 kl. 10:23

Rutsopp = Xerocomus chrysenteron.
Finns i löv och barrskogar, kan variera ganska mycket som t.exepel Karljohan, gruppen håller på att studeras,kanske blir det flera arter,dina ex. är väldig vackra.
Se på:
http://www.natur-um-triberg.de/Bilder/Pilze/RoehrlingRotfuss0449.jpg

0

Michael Krikorev

7 okt 2007 kl. 21:08

Hej Enelie, det är förmodligen rutsopp eller en närstående art. Det finns många snarlika arter i den gruppen (släktet Xerocomus). Andy Taylor i Uppsala forskar i släktet.

0

Hans v E

7 okt 2007 kl. 22:36

Den är ganska lik skön(-fotad) sopp också. Blånar bara lite, gula rör, röd fot.

0

Enelie, Linköping

7 okt 2007 kl. 23:27

Tack för alla svar.
Nu kan jag med säkerhet utesluta blodsopp i alla fall.

Om jag får en stund över ska jag försöka sätta mig in lite i släktet Xerocomus.

Jag googlade också Skön(fotad) sopp och fick den till att tillhöra Boletus (B.calopus). Så där är ju en infallsvinkel till.

Det är 3-dje året nu som jag går bet på identifieringen av den här svampen.
Jag som trodde att sopp var relativt lätt i svampvärlden.

Jag borde kanske skaffa mig lite mer avancerad litteratur också. Det är inte så lätt att söka “planlöst” på nätet.

Om jag får fler exemplar i år så ska jag låta den växa upp och bli äldre. Det kanske går att urskilja fler egenskaper då.

0

PS

Enelie, Linköping

7 okt 2007 kl. 23:36

Innan jag lärt mig mer…

Finns det någon idag känd giftig (eller på annat sätt olämplig för förtäring) förväxlingssvamp som liknar den jag har hittat.

Jag får ca. 10 ex./år och har inte ätit den p.g.a. att jag inte är 100% säker på vad det är.

0

Inte Skönsopp!

Elisabeth J

8 okt 2007 kl. 00:21

Hej!

Skönsopp Boletus cálopus

Det var det första jag tänkte på när jag såg bilderna,men den är mycket bitter och du skriver att smaken är mild så den kan du också utesluta.

0

Inte Skönsopp!

Franco Matli

8 okt 2007 kl. 10:41

Enelie,ätliga soppar är alla milda i smak.Inte ens de bittra eller peppriga är giftiga men bara oätliga
Den som är giftig är Jävulssopp = Boletus satanas,som växer på kalkrik mark (Gotland-Öland)med ljus hatt och röd porlager.Jag har aldrig hittad den i Sverige.
Just din bild visar en sopp som liknar skönsopp men en liten smakprov utesluter den direkt.Som Michael skriver, släkten Xerocomus innehar ett flertal Rutsoppliknande arter som är under utredning.Det finns en Xerocomus monografi utkommen 2003 av H.Ladurner-G.Simonini “Xerocomus s.l.” edizioni Candusso (Italien)som tar upp ett stor antal
Xerocomus arter.Kostar ca 700 Kr. Är du intresserad kan jag hjälpa dig med beställning

0

Inte Skönsopp!

Enelie, Linköping

8 okt 2007 kl. 22:21

Tack för svaren.
Ytterligare en att utesluta.

Jag söker vidare bland Xerocomus arter.

0

Franco M.

Enelie, Linköping

8 okt 2007 kl. 22:26

Litteraturtipset är intressant.
Jag avvaktar lite och hoppas att jag
får återkomma till dig senare när det blir aktuellt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone