0 414 visningar

15 svar

södertäljesvamp

klas jaederfeldt

6 okt 2007 kl. 22:52

nu börjar svampen ta slut i en av mina Bra skogar,  blev därför ganska lycklig när jag träffade på den ganska sällsynta Svartfjällig tofsskivling Pholiota Jahnii, som bara “tror jag” har sina ställen i Östtra Skåne och trakterna kring Södertälje, hittade även min femte Kalle

0

klas jaederfeldt

6 okt 2007 kl. 22:55

trycker fel på lördagkvällen, hoppas bilderna kommer nu

0

Salasias

6 okt 2007 kl. 22:56

Börjar svamparna ta slut???
Är det in et niu som de börjar i de trakterna? De KJ jag hittat har varit som hönsägg, stora hönsägg. Och de första trattisarna hittade jag i torsdags.

0

klas jaederfeldt

6 okt 2007 kl. 22:58

vi kanske inte är på samma ställe Salasis

0

Salasias

6 okt 2007 kl. 23:13

Nä, men mellan Haninge och Södertälje är det inte långt, och i Haninge har svampen precis börjat.

0

Evus

6 okt 2007 kl. 23:23

Hej Klas.
Vad kul.
Jag är nästan säker på att det var den jag såg för några dagar sedan här i “min” skog, vid stigen nere vid Mälar´n. Tog ett (dåligt=mobilen) kort på den och la in här under rubriken “Äntligen lite liv i skogen”.

Dom växte i flera olika klungor kring ett dött träd.

Blir jag bara skapligare i mitt onda ben ska jag försöka att ta mig dit i morgon igen och ta ett nytt kort med den riktiga kameran och lägga in här.

Vacker och iögonfallande är den i vilket fall som helst och jätte roligt att/om det växer så rara svampar här i min skog.

0

Evus

klas jaederfeldt

6 okt 2007 kl. 23:38

tittade på din svamp , svårt att se på den bilden, men jag tror att det är en fjällig tofsskivling du plåtat, det är 4 arter (lite fler) som kan röra till det, Fjällig tofsskivling är en torr svamp, sedan har du 2 brunfjälliga slemmiga svampar Slemmig toftskivling Ph. aurivelle, och Ph limonella (inget sv,namn) samt en slemmig till som har svarta fjäll Ph. Jahnii Svartfjällig tofsskivling, ibland kan de tre sista vara så lika varandra att det behövs en mikroskopisk undersökning för att reda ut det hela.

Men Evus ge inte upp ta ditt onda ben å gå ut i skogen, det finns stora chanser att du kan hitta svartfjällig även i dina trakter

0

Evus

Evus

7 okt 2007 kl. 00:01

Okej Klas.
Jaha, vad sjuttsicken också, dom ser ju så lika ut.
Benet…. ja,jag hyr en rullator, och tar en ny bild i morgon, och då även på foten ( inte min utan på den prickiga svampens
:-))))  ) och även på hattens undersida,  och lägger in här.

0

Evus

Evus

7 okt 2007 kl. 16:01

Hej.
Lyckades pallra mig runt utan rullator och tog en ny bild av svampen.
Bilden är lite bättre än den förra, även om den inte är perfekt.

Men nu ser även jag att det är olika arter.

0

Mattias Andersson

7 okt 2007 kl. 16:27

P. jahnii ska väl ha bok som värdträd? Har du det på din Södertälje lokal, om inte hur skiljer man den från P. aurivella?

0

klas jaederfeldt

7 okt 2007 kl. 16:48

Ek växte i närheten, och Ph, jahnii har mycket mindre sporer än de andra

0

Olle.R

5 nov 2007 kl. 19:09

Det är ingen som har sagt att de går att äta. Jag kan inte se dem i svampböckerna.

0

Evus

Irene A

5 nov 2007 kl. 19:47

Din svamp ser ut att ha något klibbig hatt. Har du luktat på den? Det finns ju ett till alternativ bland dem: Pholiota squarrosoides, kryddtofsskivling.

0

Irene

klas jaederfeldt

5 nov 2007 kl. 22:44

nej luktade inte och om jag gjort det hade det inte varit någon skillnad, jag har lika taskigt luktsinne som E.fries. men jag vet att min svamp var småsporig, och vad jag minns ( kan ha fel) så är Ph,jahnii den som har de minsta sporerna

0

Irene

klas jaederfeldt

6 nov 2007 kl. 11:58

sorry irene, såg inte att du ställt frågan till Evus

0

Irene A

6 nov 2007 kl. 16:03

Det är OK, klas. Vad jag förstår är det bara P. jahnii som har så tydligt mörkfjällig fot, så det fyndet har jag inte tvivlat på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone