Nyss hemkommen från en väldigt öde svampskog har jag tre frågor:
1) Massor av “fjällskivlingar” men de var så små OCH de blev röda i snittet när jag skar av foten. Är det fjällskivling? Inte mycket större än ett kaffefat var de.
2) BILD: den svamp jag häromdagen frågade om som jag tyckte var ljusblå. Nu fotade jag på fönsterbrädan, och den ser inet så blå ut då, men den är ljsublå under “skinnet och på undersidan och doftar ganska starkt av bittermandel. Vad kan det vara?
3) BILD: en skivling som fanns i mängder, inte i ringar men i grupper, bågar, i alla möjliga storlekar. Den största på bilden är stor som en assiett, och det fanns mindre i kaffekoppsstorlek. Klubbfot, sammetsgrå på ovansidan, täta, ogrenade skivor, beigevita. Doftar bara…svamp… Vad kan det vara?
Bild nr två är förmodligen grön trattskivling.
Pudrad trattskivling tycker jag inte är någon läckerhet. Den bör dessutom avkokas eftersom den kan vålla illamående. De kan bli mycket stora!
Då det gäller de ev.rodnande fjäll-
skivlingarna kan även de bli mycket stora. Ex på bilden plockade jag idag och den mätte drygt 16 cm över hatten.
Bild nr två är förmodligen grön trattskivling.
Pudrad trattskivling kan bli mycket stor. Jag tycker inte att det är någon vidare matsvamp - dessutom bör man koka av den eftersom den kan vålla illamående.
Även rodnande fjällskivling kan bli stor. Den på bilden fotade jag idag - var 16 cm över hatten.
Rodnande fällskivling kan orsaka illamående hos känsliga personer.
Också Pudrad trattskivling har visat sig orsaka samma sak.
Den gröna svampen är Grön trattskivling som luktar stark,som anis. Atlig men ingen vidare matsvamp.
Meddela alltid lukten hos svampen i bilden, det underlättar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.