Hej skogsmulle.
Jag tror inte att folk äter svampar hur som helst, därav alla frågor på forumet.
Men ibland kan man undra om de inte har någon mat utan livnär sig på svamp? :o)
Själv lämnar jag många arter som är ätliga och plockar de jag gillar bäst, eller plockar och ger bort till de som tycker om den arten.
Så ingen ” fara på taket ” tror jag.
Det finns ju faktiskt en hel del svampar som är väldigt enkla att lära sig hur de ser ut. Har man bara varit ute en del i skogen och kanske pratat lite med folk som själv plockar så är det inga problem.
Själv plockar jag bara de jag känner igen(ett 15-tal) och det blir oftast så det räcker och blir över. Man behöver inte chansa men ibland kan det vara intressant att fråga mer kunniga plockare.
Nej, är man ute efter den vanliga gula kantarellen eller trattkantarellen är det svårt att ta fel. Visst ÄR det möjligt men då är man nog väldigt novis och bör isåfall promenera med någon mer van innan man ger sig ut själv. Dessutom så har flera av de ätliga svamparna inga giftiga motparter så även om det skulle slinka ner någon väldigt lik så är det ingen fara(t ex kantarellerna).
Nu gäller det ju att ha lite disciplin på sig själv, jag tittar, vrider och vänder t ex ofta på svamparna jag plockar för att vara helt säker.
Det är som med allt annat, gör man bara en sak ett par tre gånger om året så tar det ju lång tid innan man blir bättre på det. Men är du ute och ränner 20-30 eller fler gånger om året i skogen så lär både ögonen och näsan sig snabbt. Det bästa tycker jag iallafall är att prata med andra svampplockare man träffar på ute.
Nu är ju tyvär en del väldigt hemliga av sig och det är ju synd.
Jag har plockat och ätit minst 2o talet svampar i hela mitt iiv en del som jag åt som barn tex honungsskivling äter jag inte numera. Eftersom jag läser mykolgi 1 tycker jag det nu är kul att testa alla de nya svampar som jag blivit säker på. Om man i framtiden skall hålla ngn kurs är det ju bra att kunna tala om att man ätit en svamp och om man tycker om den. Efter det så får folk välja själva. Kan i alla fall över 100 ätliga svampar nu + de allra mest giftiga. De äter jag inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.