Vill du ha en omfattande svampbok med utmärkta foton (ett och annan undantag finns dock!) så tycker jag att Ryman/Holmåsen “Svampar - En fälthandbok” håller än. Första upplagan kom redan 1984 men den har kommit ut i flera sen dess.
En annan omfattande fälthandbok är nyare: Nylén: “Svampar i Norden och Europa”. Den är mycket omfattande men bildmaterialet är av ojämn kvalitet - tycker jag!
Förutom de två som SvenD nämner är “Mushrooms” av Roger Phillips mycket användbar. Visserligen på engelska, men med stort bildmaterial. Den kom 1988 och har i två upplagor översatts till svenska som “Norstedts stora svampbok”, båda nu något åldrade. 2006 kom den nya, utökade upplagan, “med över 1250 foton”, som jag tycker är användbar. Finns hos Bokus 240:-, Adlibris och andra internetbokhandlare. Där finns också Ryman/Holmåsen (3:e) och Bo Nyléns bok.
Nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund tycker jag är lättförståelig och bra. För stor som fälthandbok men den kan ju stanna i bilen så länge man är ute plockar och tas fram när man fikar t ex. Bra bilder. Man kan ju ha någon mindre med sig ut i skogen, något som får plats i fickan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.