Det finns minst 12 olika arter Slöjskivlingar i Sverige.
4 arter kan lätt förväxlas med varandra av mindre kunniga.
Svavelgul slöjskivling = Hypholoma fasciculare med grönaktiga lameller och bitter smak. Tegelröd slöjskivling= Hypholoma sublateritium med tegelröd hatt färger men ibland ljusare och med bitter smak.
Rotslöjskivling = Hypholoma radicosum,hatten ganska likt Rökslöjskivlings men med bitter smak.
Rökslöjskivling är den ända med mild smak som påminner ärtor ell av många uppfattat som lite metallisk.
Det är ni som skickar bilder som borde ge de uppgifter som du skriver om.Ibland är inte möjligt att identifiera svampen 100% genom en foto, man kan inte mikroskopera den,vi kan då komma med förslag.
Smaksinne är viktig när det gäller identifikationen av många arter.
Franco, jag menar inte att åsidosätta ditt svar och jag som älskar gröna ärtor vet verkligen hur de smakar.
Men jag bor ju som bekant på landet och har sådana i trädgården och äter dem som godis, därför tror jag att jag föll för smaken av rökslöjskivlingen som det finns gott om nu här i Gästrikland.
Det är med största sannolikhet en rökslöjskivling, men vill av ansvarsskäl inte garantera det till 100% bara utifrån bilderna.
Någon gifthätting eller annan brunsporig svamp är det iallfall inte. Det finns en del snarlika slöjskivlingar men om den är mild i smaken kan du iallfall utesluta svavelgul slöjskivling och andra bittra slöjskivlingar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.