Häromdan försökte jag mig på att konservera svamp för första gången. Proppade ner kantareller i fyra rena sköljda burkar och fyllde med saltlag och sen kokning i saftmaja/konserveringsmaskin i 1,5 timmar. Så långt allt väl. När jag plockat upp burkarna (den gamla sorten med gummiring) så kom det pyttesmå bubblor på ett ställe på insidan vid ringen i två av burkarna. Tänkte att det kom in luft och att burken var bara att kassera så jag öppnade en direkt och på den fjädrade locket upp av sig självt. Den andra blev stående och nu när jag några dagar senare tänkte öppna den och slänga svampen så sitter locket stenhårt när jag lossat ringen. Det borde ju tyda på att det är vacum i burken, men kan jag lite på att den är ok? Det bubblade definitivt när den kommit ur vattenbadet. Det känns ju dumt att bända upp den för att kasta svampen, så vad tror ni, kasta eller spara?
Även jag har konserverat för första gången. Jag har inte sådana burkar som du har med gummiring utan de med skruvlock.
Jag fick oxå små små bubblor som letade sig uppåt mot locket men jag tror det ska vara så..och sedan såg jag att mina lock buktade innåt när de svalnat..jag tror att det är ok. Klart du ska spara!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.