0 341 visningar

12 svar

Gotlandssvampar

Irene A

7 okt 2007 kl. 22:30

Några av de roligaste fynden från höstens gotlandstur:

Den första för att de fanns överallt i den skogen. De mest groteska exemplaren kom jag mig inte ens för att ta kort på.

Den andra är en tråding som jag såg för första gången. Den kom från Alvena lindaräng.

Den tredje är en sköldskivling med ett märkligt utseende.

0

Michael Krikorev

7 okt 2007 kl. 23:30

Vilka vackra bilder!

Skulle gärna ha varit med på Gotland. Gissar på flattoppad klubbsvamp, grönpucklig tråding och åderskölding.

0

Lena M

8 okt 2007 kl. 07:40

Klubbsvampen ser verkligen ” grotesk ” ut och jag får intrycket av att den är stor, men bilden luras väl.

Mängder av rödgul trumpet fanns läste jag och även stolt fjällskivling, kul.

0

Irene A

8 okt 2007 kl. 07:50

Klubbsvampen är verkligen stor, och Michaels namnförslag stämmer överens med vad vi kom fram till.
Alla pusselbitar på plats direkt, det fungerar bara på ett fåtal av arterna man hittar.

Rödgul trumpetsvamp, det stämmer - jag har aldrig tidigare sett så mycket av dem på Gotland.

0

anitha i umå

8 okt 2007 kl. 08:37

Ja, mycket svamp på Gotland.
Om 1 tmme åker jag dit och förhoppningsvis får uppleva det Irene och kompani har upplevt under förra veckan

0

Irene A

8 okt 2007 kl. 08:43

Lycka till, anitha! De rödgula är fortfarande fräscha. Har du bra möjligheter att torka, tycker jag att du ska satsa på dem när chansen finns.

0

EG

8 okt 2007 kl. 09:11

Oj vilka fina bilder Tack för att du delar med dig till oss som sitter hemma

0

Franco Matli

8 okt 2007 kl. 09:18

Jätte fina bilder Irene,mera av sånt.
Välkommen tillbaka

0

anitha i umeå

8 okt 2007 kl. 20:36

Irene!
Nu har jag anlänt och redan varit ute en sväng. Det blev ca 5 liter på 20 min (rödgul trumpet) sedan så hittade vi även granblodriskor.
I morgon fortsätter vi jakten.
Jag har svamptorken med mig. Den ska snart sättas igång. Jag är lycklig.

0

BaWa

8 okt 2007 kl. 20:44

Finns hur mycket granblodriska som helst också. Och andra riskor så du lär få hur mycket som helst de närmaste dagarna ;-)

Kul att ni hittade rödgul på en gång, då känns det ju genast bättre, eller hur?

0

anitha

9 okt 2007 kl. 16:58

hej.
Idag har jag plockat 10 liter rödgula trumpetsvampar och 10 liter trattkantareller. Vi såg massor av gran- och läckerriskor.
Sedan vart det en massa kremlor, ett fåtal mandel och mest peppar.
Vi såg även vitgul flugsvamp, röd flugsvamp, Snyltangripna kallar,
pepparriskor, blek taggsvamp mm.
Vi har varit Fårösund och Fårön nu ska vi ut på en kvällsrunda ochse vad den kan ge.

I morgon blir det nya marker och på eftermiddagen ska jag träffa en svampkonsulent som bor här på Gotland och vi ska ut och leta.
Vädret är kanon, jag sitter ute och rensar, svamptorken går på högvarv.

0

BaWa

10 okt 2007 kl. 19:28

Jasså, kallar också, det tror jag inte att vi såg, möjligen några dåliga exemplar. Vi hade Fårö i tankarna men insåg att det skulle ta lite för mycket av vår tid så vi uteslöt det. Hoppas du får en lika fin fortsättning på veckan. Hur länge blir du där?

0

anitha i umeå

12 okt 2007 kl. 19:39

Hej BaWa!
Jag är åter i Umeå i dag 12/10.
Min resa blev så snabbt bestämd, så att jag hann inte riktigt med,
Nästa år blir det noggrannare.
Men jag är fullt nöjd med årets sväng.
Jag har upplevt en natur och “svampmiljö” som jag inte trodde fanns. Så många arter som jag inte kunde, men jag beundrade dem. Till detta komma alla de blommande blommorna: vallmo, cikoria, orkidéer, rosor mm.
I går (torsdag), åt vi lunch sittande på ett vindpinat träd. Framför oss stormade havet och bakom oss var hagmarken full med mandelkremlor, läckerriskor, vitriskor. Vilka upplevelser.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone