0 504 visningar

8 svar

Svampbilder från Pålsjöskog i går.

"JAS"

8 okt 2007 kl. 10:14

Hej på er, här kommer några bilder från Pålsjöskog som inte är en skog utan en vild park i HBG. Som vanligt vet ni vilka de är så tala gärna om det för mig, jag kan de flesta men ändå, det är alltid kul attse vad ni säger. Nu drar jag till Spanien envecka (knappt) skall kolla in Salvador Dalí musset bla. Ha det bra i skogarna och var snäll mot det som lever.

0

"JAS"

8 okt 2007 kl. 10:15

3 bilder till!

0

Gula

8 okt 2007 kl. 10:38

Nu har jag dräglat över dina bilder i några veckor och om du inte är yrkesfotograf så borde du nog tänka på att byta yrke!!! Helt fantastiska bilder; bra komposition, perfekt ljus och “själen” på motivet fångad perfekt!!! Du kanske borde ge ut en bok med alla bilder!!?? Vi är nog många som skulle köpa den!!

Vad det är för svampar har jag ingen aning om!!!
hälsningar Gula

0

Michael Krikorev

8 okt 2007 kl. 10:45

Här är några förslag men inga säkra bestämningar.

1: Tuvhätta (Mycena inclinata)
2. Mycena maculata
(sällan avbildad i svenska svampböcker och har inget svenskt namn förutom i Nyléns bok där den kallas “Stor fläckhätta” men på hans foto är de inte typiska då de mer ser ut som M. vitilis eller annan art). Just i Pålsjö skog har jag själv på senhösten sett mycket av Mycena maculata på bokstubbarna då jag bodde i Helsingborg. Din bild var fin, till vänster kan man se de typiska röda fläckarna som de ofta får med åldern (dock ingen unik egenskap hos hättor, silverhätta, fläckhätta m.fl. får också röda fläckar med åldern). Arten går ofta på bokstubbar och annan lövved men förekommer norrut även på barrved.

3. Förmodligen en hätta men går inte säga vilken art.

Hättor behöver ofta mikroskoperas för att kunna få ett säkert namn.

4. Någon honungsskivling?
5-6. Svavelgul slöjskivling.

0

"JAS"

8 okt 2007 kl. 11:42

Tack Michael Krikorev! Nu drar jag hej då!

0

"JAS"

8 okt 2007 kl. 12:11

Tackar, tackar! Jag är inte proffs. Jag är Borgmästare i luftkuddeland. (http://www.luftkuddeland.se) Men jag skulle kunna tänka mig att fota mer och jag skulle åxå kunna tänka mig en bok, vi får väl se hur det går.

0

Hans v E

8 okt 2007 kl. 13:12

Håller med Micke om tuvhätta och Mycena maculata. Den senare har jag bara sett på ek.
Undrar om inte den ensamma hättan är samma art.
Ja, nu är det väl dags att vi lär oss de olika honungsskivlingsarterna. Liksom “gul fingersvampsarterna”. Eller hur?
Men den sista är väl ändå tegelslöjing (tegelröd slöjskivling).

0

"JAS"

8 okt 2007 kl. 15:20

Hej Hans E! ja nog tyckte jag det åxå och nu blev jag lite yr i mössan så att säga. Ska vi enas om Tegelslöjing då eller? Ny bild samma kolloni.

0

Marie

8 okt 2007 kl. 15:51

Just det, håller helt med Gula. Gör en bok!!! Samarbeta med någon av proffsen här vad det gäller artbestämning så det blir rätt namn till bilderna. Gör en bok för ögat, inte en trad.svampbok.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone