0 297 visningar

3 svar

Riddarmusseron? samt en till

Jeanette P

8 okt 2007 kl. 23:00

För säkerhets skull så frågar jag innan jag gör iordning riddarmusseronen..om det nu är en sån. Denna är bild 1.

Bild 2. Denna svamp växte på samma ställe som föregående, alltså sandig tallhede. Har ej hittat den i min bok samt att den är lite blöt så kanske inte ser riktigt så ut då det är torrt ute. P.s hoppas bilderna inte är för små.

0

Jeanette P

9 okt 2007 kl. 18:39

Synd att ingen kunde hjälpa mig… Nu gick ev matsvampar förlorade..om än man ej får äta några mängder av dom =(.

0

Irene A

10 okt 2007 kl. 08:09

Jag är ledsen, hade tänkt svara men annat kom emellan och sen tappade jag bort tråden. Ingen större skada skedd, eftersom du väl ändå inte skulle äta en svamp du inte själv är säker på?

Den första är riddarmusseron, med mild mjölsmak.
Den andra ser ut att vara bitter riddarmusseron. Oätlig, men provsmaka kan du alltid göra.

Sen finns det andra förväxlingsarter också. Det har beskrivits en blek riddarmusseron, och det kanske finns fler arter i det komplexet som ännu inte är kända, så det finns mer än en anledning att avråda från att äta riddarmusseroner. Den som ändå vill äta dem, kan förstås göra det på egen risk.

0

Jeanette P

10 okt 2007 kl. 20:09

Tack Irene för ditt svar!
Självklart äter jag aldrig svampar som jag är osäker på, men är lite nyfiken på att smaka på riddarmusseronen iaf. Det finns fler ute än så länge =).

Du ska ha många tack!
Mvh/ Jeanette

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone