För säkerhets skull så frågar jag innan jag gör iordning riddarmusseronen..om det nu är en sån. Denna är bild 1.
Bild 2. Denna svamp växte på samma ställe som föregående, alltså sandig tallhede. Har ej hittat den i min bok samt att den är lite blöt så kanske inte ser riktigt så ut då det är torrt ute. P.s hoppas bilderna inte är för små.
Jag är ledsen, hade tänkt svara men annat kom emellan och sen tappade jag bort tråden. Ingen större skada skedd, eftersom du väl ändå inte skulle äta en svamp du inte själv är säker på?
Den första är riddarmusseron, med mild mjölsmak.
Den andra ser ut att vara bitter riddarmusseron. Oätlig, men provsmaka kan du alltid göra.
Sen finns det andra förväxlingsarter också. Det har beskrivits en blek riddarmusseron, och det kanske finns fler arter i det komplexet som ännu inte är kända, så det finns mer än en anledning att avråda från att äta riddarmusseroner. Den som ändå vill äta dem, kan förstås göra det på egen risk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.