0 312 visningar

18 svar

Vad är detta? (Brittis fynd)

Affe Nv Skåne

9 okt 2007 kl. 20:10

Kanske Brittis kan förklara mer än bara lukten om den…

Luktade “mycket”, ganska så angenämt, vad vet jag egentligen inte.

0

Jan A

9 okt 2007 kl. 20:15

Vad sägs om mandelmassa?

0

Norma nö skåne

9 okt 2007 kl. 20:15

Ja Brittis är ju en hejare på lukter…hihi den luktar säkert svamp om hon får beskriva? :)

0

Affe Nv Skåne

9 okt 2007 kl. 20:16

Hon snackade om nagellack…

Norma, tack för senast!

0

Norma nö skåne

9 okt 2007 kl. 20:18

Tack själv! fick du allt rensat?

0

Affe Nv Skåne

9 okt 2007 kl. 20:21

Jodå, och alla trattar (c:a 70 liter) som jag hämtade dan innan också...

0

Alf Pallin

9 okt 2007 kl. 20:31

Förslag, stinkkremla

0

Norma nö skåne

9 okt 2007 kl. 20:31

Så nu ska du leva på svamp i 3 år? visst blir man lite ha-galen där ute i skogen? man kan ju inte låta bli att plocka….eller rättare sagt jag kan inte låta bli att plocka fast jag redan har!

0

klas jaederfeldt

9 okt 2007 kl. 21:17

någon i stinkkremlagruppen

0

Joachim Krumlinde

9 okt 2007 kl. 21:24

Men om den nu luktade angenämt, så kan det ju vara marsipankremla (Russula laurocerasi) som verkligen luktar marsipan eller mandelmassa och förekommer ibland i bokskog.

0

Affe Nv Skåne

9 okt 2007 kl. 23:28

Joachim, där sa du något…
F*n vet om man inte kan säga att den luktade åt det hållet….

Söderåsen, bokskog…

0

Brittis NV skåne

10 okt 2007 kl. 08:08

Jag håller på marsipankremlan!
Nää, Norma den luktade verkligen inte svamp :o)

0

Brittis NV skåne

10 okt 2007 kl. 08:18

När jag googlar på marsipankremla heter den, Russula grata. Liknar inte alls den svamp jag hittade. Stinkkremlan vinner, den ser precis ut som svampen jag hittade!

0

Hans Myhre

10 okt 2007 kl. 09:46

Og stilken er trappeformet hul på Stinkkremlene, presis som den du har.

0

Ceegee

10 okt 2007 kl. 12:11

Håller med om att det liknar stinkkremla, men tycker Affe verkligen att den luktar gott??? Då är det antingen fel på stinkkremlan eller på Affes luktsinne :)

0

Brittis

10 okt 2007 kl. 12:28

Illa luktade den inte, det tycker inte jag heller, men mycket :o)

0

Affe Nv Skåne

10 okt 2007 kl. 13:27

Just det där med lukter är så svårt. Man kan känna att det luktar men vad….
Många svampar luktar för mig “svamp” och inget annat.
Kanske har jag en dålig nos….
Möjligt att man får nedsatt luktsinne inom vissa yrken.

0

Affe

Brittis

10 okt 2007 kl. 19:39

Om ngt var vi väl överrens om att denna INTE luktade svamp! :o) *retas*

0

Elisabeth J

10 okt 2007 kl. 21:03

Hej!

Det finns en kremla som växer i lövskog som heter mjölfotskremla som just har kammrar inuti foten.
Jag har hittat den en gång för längesedan och fått den artbestämd men minns inte vad den doftade jag har heller ingen bild!

I ett nummer av SMF:s årsskrift beskrev de alla kremlor som just hade kammrar i foten sökte på nätet men hittade inte artikeln, kanske någon vet vilket nummer det var?
På mjölfotskremlan vill jag minnas att foten var spetsig! Men det finns kanske fler arter i “familjen”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone