0 354 visningar

24 svar

lätt att säga fel

klas jaederfeldt

9 okt 2007 kl. 21:10

såg ni Anders Dahlbergs tabbe i Mitt i Naturen i kväll när han påstod att champinjoner ALDRIG har ring, jag vet att det är lätt att i TV låta tungan slinta lite, annars var du jättebra Anders

0

Salasias

9 okt 2007 kl. 21:22

Jo jag hoppade också  högt.
Och att de inte sa att det INTE går att kolla en svamps giftighet efter larvangrepp. JAg har träffat folk som plockar/plockade alla lätt larvangripna svampar för de kunde ju inte vara giftiga..
Gift är inte gift. Så enkelt är det inte.

0

Affe Nv Skåne

9 okt 2007 kl. 21:24

Ja inte gick det att missa….

0

Joachim Krumlinde

9 okt 2007 kl. 21:26

Jag trodde jag hörde fel, men så sa han alltså.

0

b

9 okt 2007 kl. 22:11

Ett trick, kanske, för att få ha alla vilda champinjoner för sig själv.

Om folk är så dumma att de äter larvangripen svamp i grundlös förvissning om att sådan inte kan vara giftig, så kanske det naturliga urvalet bör få ha sin gång. Fast så kanske man inte får skriva.

0

Jonas P

9 okt 2007 kl. 22:15

Och så sa han “brun flugsvamp” när de visades en bild på brun kamskivling. Det är lätt hänt att slinta med tungan i TV. Jag tycker trots allt att han gjorde en bra insats för svampen.

0

Marie

9 okt 2007 kl. 22:35

Tyckte väl att det var en brun kamskivling. Bra gjort att upplysa om att man inte nödvändigtvis blir sjuk omedelbart vilket många faktiskt tror.

0

Babsan

10 okt 2007 kl. 00:06

Ja,vad ska man tro på,Anders eller Klas…Det undrar jag som är novisen.

0

Redigering!

Elisabeth J

10 okt 2007 kl. 00:29

Varför har man inte redigerat felet med att champinjoner aldrig har ring??????

Ibland brukar man få se filmsnuttar när de har fått ta om många gånger vid vissa tillfällen, för att det blivit felsägningar eller annat fel!!!

I nästa program får de göra en rättelse, så enkelt är det!

Sedan tänkte jag på när han provsmakade på svampen att det är barn som sitter och tittar det borde ha markerats mer vid provsmakningen att det är viktigt att spotta ut,det var inte lite provsmakning heller!!!!!!!!

0

Redigering!

Tina N Kolsva

10 okt 2007 kl. 08:37

Vi tyks vara uppmärksamma här på Forumet.Kommer programmet i repris, vår Tv är inte OK, bilden hoppar o ljuded hackar. Omöjligt att få ett sammanhang.Såg slutet på sonens burk.Sagan om ringen fick jag med.

0

Redigering!

Marit D

10 okt 2007 kl. 08:40

Om jag hade varit helt nybörjare på svamp hade jag nog tyckt att det var väldigt rörigt. Förstår ju att de inte kan visa hur många svampar som helst men nog kunde de ha kostat på sig att visa fler ätliga svampar också. Njae jag var inte helt nöjd. Tycker också att provsmakningen var i häftigaste laget.

0

Redigering! Marit

Tina N Kolsva

10 okt 2007 kl. 08:51

Programmet skulle ju handla om giftsvampar.

0

Redigering! Marit

Marit D

10 okt 2007 kl. 09:47

:) jo det var ju sant förstås.

0

Babsan

Hans v E

10 okt 2007 kl. 10:56

Det är klart man ska tro på Klas!
Elisabet, man har inte redigerat bort felet för att ingen på TV märkt det naturligtvis. Eller inte tyckt det var så viktigt.
Rättelse kanske vi kan få om någon anmäler det till TV ja.
Men det var verkligen det bästa svampprogram jag sett hittills på TV.
Brun flugsvamp gör väl inte så mycket att Anders sa. Kamskivlingarna har ju hetat ringlösa flugsvampar och strimflugsvampar och kamflugsvampar.
Orange spindling sa han också. Det finns det ingen som heter. Men han kanske menade att det var en spindling som var orange.
En detalj till: Han sa att mycelet faller ner och blir en ring på vit flugsvamp. Mycelet är ju det underjordiska (det är velum som faller ned).
Och så sa Emtevik i början att svamparna är bland de allra farligaste organismerna i naturen, som om alla svampar var giftiga.
Han borde också använt begreppet arter. Annars kan ju en novis tro att den och den svampen är ätlig och den och den giftig fast det är samma art!
Men som sagt! Ett mycket bra och informativt svampprogram. Speciellt när det gällde toppiga giftspindlingen.

0

Hans vE

Babsan

10 okt 2007 kl. 11:44

Ok. Litar på er.Jag reagerade också på mycelet.(lite vet jag)Däremot har jag ingen aning om att det som faller ned och bildar en ring heter velum.Tack,tack Hans,nu har jag fått lära mig det också.Men jag vet däremot inte vad velum är.Vore jättesnällt om du har tid och möjlighet att förklara det för mig.

0

Babsan

Affe Nv Skåne

10 okt 2007 kl. 11:53

hylle, velum, hos många hattsvampar det skyddande mycel som när fruktkroppen är ung täcker dels hela fruktkroppen (velum universale), dels de sporproducerande delarna (velum partiale); när fruktkroppen växt färdigt kan rester av dessa hyllen finnas kvar dels som en strumpa runt fotens nedre del och fjäll på hatten, dels som en ring runt foten högre upp.
Källa: Nationalencyklopedin

0

Affe

Babsan

10 okt 2007 kl. 12:22

Oj,Oj,Oj. Det var inte dåligt. Tack Affe.

0

Babsan

Hans v E

10 okt 2007 kl. 12:56

Där fick du svar av Affe i stället. Men han kallar också, liksom Anders Dahlberg, velumet för mycel. Då är det dags att införa ännu ett “svårt ord” i debatten: hyfer.
Själva svampvävnaden består av hyfer. I marken bildar hyferna (de mikroskopiska “svamptrådarna”) mycel och ovanför marken fruktkroppar. Velumet (hyllet) består alltså liksom den övriga fruktkroppen av svampvävnad (hyfer). 
Sen är det en annan historia hur hyferna i skivorna (lamellerna) bildar basidier, vilka i sin tur knoppar av sporer som sprids med vinden och bildar nytt mycel.
De vita “prickarna” på den röda flugsvampshatten och strumpan på vita flugsvampen är således rester av velum universale och ringen rester av velum partiale.

0

Hans v E

Babsan

10 okt 2007 kl. 13:15

Tack för att du tog dig tid.Tur att Affe skrev mycel, nu fick jag ju lära mig ännu mer.Har skrivit ut era svar och bevarar dom i min svampmapp.Ja,djäklar i min låda va ni är duktiga.Tusen tack.

0

Champinjonring

Diana

10 okt 2007 kl. 13:23

Han kanske medvetet sa att champinjoner aldrig har ring för att ovana plockare inte ska behöva fundera. Vana plockare vet nog i alla fall. Jag som aldrig plockat svamp, uppskattar raka besked. Hellre missar jag en “vild champinjon” än att får en flugsvamp av misstag.

0

Velum

Salasias

10 okt 2007 kl. 14:44

..betyder “segel”, som i gomsegel. Velarer är konsonanter som G och K…

0

Hans v E

Affe Nv Skåne

10 okt 2007 kl. 15:13

Citat
“Där fick du svar av Affe i stället. Men han kallar också, liksom Anders Dahlberg, velumet för mycel. “
Slut citat

Anledningen till att jag kallade Velumet för Mycel var att jag gjorde en sökning i NE och där fick jag fram svaret som jag postade. Så om något då är fel så är det i NE det är fel.

Lovar att jag själv blir förvirrad nu… ;)

0

Tina

Evus

10 okt 2007 kl. 16:00

Programmet går säkert i repris, men man kan redan nu se det på SVT:s hemsida.
http://www.svt.se/

:-)

0

Affe

Hans v E

10 okt 2007 kl. 16:25

Intressant! Jag undrade faktiskt om det stod mycel i NE också. Det gjorde det alltså! Dåligt.

0

klas jaederfeldt

10 okt 2007 kl. 16:30

eftersom jag känner Anders ganska bra sedan den tiden vi bägge var i artdatabankens svamkommite, så mailade jag honom, fick svar att han trots allt visste att champinjoner har ring, men som både han och jag vet kan det bli lite rörigt når TV är med, verkligen lätt att säga fel. Jag vet en gång, Mitt i naturen skulle spela in mej på museet, jag tror att det blev 8 st omtagningar, dels för att ljus o ljud var fel, dels för att jag sa fel saker, det värsta (de kom inte med som tur är) när fotografen slog ner med handen som tecken att jag var i bild, så fick jag inte ur mej något vettigt, ja bara asgarvade rätt in i kameran, så man är nog inte fullt naturlig framför en kamera

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone