0 626 visningar

11 svar

Torkning av trattkantareller

Kerstin Juneberg

28 aug 2005 kl. 15:35

Hej! Har hittat jättefina trattkantareller och försökt torka dem försiktigt i varmluftsugn men de svartnar så kraftigt. Gör det något?
Hur torkar man dem bäst och hur snabbt behöver det gå?

0

Nilla

28 aug 2005 kl. 18:51

Ja, hur ska man få till torkningen. Jag prövade i fjol, men mina blev helt svarta. ingen som kan hjälpa?

0

Lena M

28 aug 2005 kl. 18:54

Jag har ett finmaskigt nät, spänt i en träram som jag lägger svampen på. Ställer den på en varm plats och det har fungerat bra.
Lena

0

Mari

28 aug 2005 kl. 19:34

Myggnät är perfekt.

0

Karin Hedén

28 aug 2005 kl. 19:37

Sök på ordet “torka” här på Svampguiden och Du får många tips.

0

Britt-Marie

28 aug 2005 kl. 20:21

Hej
Det bästa sättet att torka trattkantareller, och annan svamp är i en torkapparat. Jag har själv en Evermat som jag köpt via internet. Det går går utmärkt att torka örter, frukt och grönsaker också i den.

0

Pernilla

29 aug 2005 kl. 07:25

Hej

Jag torkade mina förra året bara genom att lägga dem på tidningar som jag bytte med jämna mellanrum, visst de blev svarta men när man blöter upp dem återfår de sin ursprungliga färg…

0

Ann-Marie

29 aug 2005 kl. 10:25

Jag använder en “tröjtork”, en ställning med uppspänt nät, ca 1 m stor, som är lätt att fälla ihop när den inte används. Sen ställer jag en vanlig bordsfläkt bredvid. Trattisarna torkar jättefort.

0

Kurt

29 aug 2005 kl. 13:02

Även “ckapinjonlådor” , gjorda av blå plast går bra. Man kan köra med en kupévärmare någon timma så torkar de ännu fortare.

0

Janne S

30 aug 2005 kl. 12:14

Jag har byggt träramar ca 30x40 cm med myggnät och dessa placerar jag i en ugnsplåtställning och ställer en kalluftsfläkt som blåser med medelhastighet. Det får plats ca 5 liter på varje ram och ställningen tar 4 ramar åt gången. Detta torkar på ca 1 dygn.

0

Jill

30 aug 2005 kl. 12:22

Jag torkar grymt mycket svamp varje år, och jag lägger dem på tidningar (i den mest hektiska svamp-perioden har jag ett helt rum fyllt med tidnigar/svamp:-)). Jag sprider ut dem så glest som möjligt (men jag är inte så petig… de ligger allt på varandra också men inte i stora högar). Tror att ngn har sagt att de skall ligga i ca 3-4 dgr, men jag brukar ha dem i en vecka för att vara säker. Försökte även förra året i varmluftsugn men gav snabbt upp det.. blev inte alls som de skulle tyckte jag, så jag håller mig till “gamla hederliga sättet”

0

Jörgen

30 aug 2005 kl. 13:07

Hur blir det med svampsporer när man torkar svampen? Om man bygger en slags ställning med en fläkt under, blåser det sporer överallt då? Kan man lägga nån tunn skumgummi överst som filter?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone