De suger blod! På människor kryper de gärna upp i håret bakom öronen och släpper sina vingar. Ja sedan suger de blod om man inte hunnit att krossa dem först! Sorry fölr min brutalitet, men det är riktiga äckel! :o) Hästarna springer de i hundraåttio i pälsen på, så hästarna rent tappar förståndet! Den lugna gamla hästen jag rider blir rena vildhästen av dem! Hjortlusfluga är väl det korrekta namnet,men här i södern kallas de väl älglusfluga!
Älgflugor? Hjortlusflugor ? Har hört talas om dem , men det är ingen bekantskap för mig,tack o lov..De gillar mig nog inte , däremot mina små ovännor till fästingar gillar mig.
Varför??? Har det med blodet att göra ? Det kan ju inte bero på utseendet-för då hade ju kanske de flesta flytt.
Brittis -Affe- Norma-hoppas vi träffas igen, trots att älglusflugorna inte gillar mig.
Själv tycker jag det varit ett bra år med tanke på fästingar och hjortlusflugor. Har varit mycket sparsamt för min del i alla fall. Har inte haft en fästing på mej vad jag vet och inte sett någon “älgaflua” heller.
Jämfört med förra året då jag var en fästingmagnet….
Birgit, vi ses säkert snart igen i dom svamprika skånska skogarna…
lägger sina ägg i pälsen på älgen/hjorten/rådjuret. Äggen ramlar ner på marken. Där utvecklas de efter hand till “flugor” som flyger upp när ett varmblodigt djur passerar. Det behöver inte nödvändigtvis vara en “lega” där för att du/ni ska få dem på er.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.