0 430 visningar

25 svar

Älgflugor

Ola H

10 okt 2007 kl. 20:13

Eller vad dom nu heter. Någon som vet vad de egentligen är ute efter? Myggor har ju ett uppenbart mål men dessa djävulens påfund förstår jag mig inte alls på.

Djävulens påfund!

0

Elisabeth J

10 okt 2007 kl. 20:41

Hej Ola!

Läs inlägget Älgloppor så får du hur mycket ionformation som helst,skriv det uppe i tomrutan så letar datorn upp det på guiden!

12 stycken hade jag på mig en dag efter att ha varit och plockat svamp,i skogen dödade jag mer än det dubbla!

0

Brittis NV skåne

10 okt 2007 kl. 20:43

De suger blod! På människor kryper de gärna upp i håret bakom öronen och släpper sina vingar. Ja sedan suger de blod om man inte hunnit att krossa dem först! Sorry fölr min brutalitet, men det är riktiga äckel! :o) Hästarna springer de i hundraåttio i pälsen på, så hästarna rent tappar förståndet! Den lugna gamla hästen jag rider blir rena vildhästen av dem! Hjortlusfluga är väl det korrekta namnet,men här i södern kallas de väl älglusfluga!

0

Ola H

10 okt 2007 kl. 21:46

Tack Elisabeth o Brittis. Lite lättare att förlåta dom när jag vet att de behöver mig!

0

Birgit

10 okt 2007 kl. 22:29

Älgflugor? Hjortlusflugor ? Har hört talas om dem , men det är ingen bekantskap för mig,tack o lov..De gillar mig nog inte , däremot mina små ovännor till fästingar gillar mig.
Varför??? Har det med blodet att göra ? Det kan ju inte bero på utseendet-för då hade ju kanske de flesta flytt.
Brittis -Affe- Norma-hoppas vi träffas igen, trots att älglusflugorna inte gillar mig.

0

Affe Nv Skåne

10 okt 2007 kl. 22:36

Själv tycker jag det varit ett bra år med tanke på fästingar och hjortlusflugor. Har varit mycket sparsamt för min del i alla fall. Har inte haft en fästing på mej vad jag vet och inte sett någon “älgaflua” heller.
Jämfört med förra året då jag var en fästingmagnet….

Birgit, vi ses säkert snart igen i dom svamprika skånska skogarna…

0

Sofia, Skåne

10 okt 2007 kl. 22:49

Finns såna monster i Skåne?

0

Affe Nv Skåne

10 okt 2007 kl. 22:55

Jodå, det finns såna blodtörstiga monster i Skåne… Tyvärr!

0

Sofia, Skåne

10 okt 2007 kl. 23:05

Det är så konstigt, på 70-talet gick jag i skogen hela sommaren i sandaler och med bara ben i högt gräs och fick aldrig en fästing eller några bett. Nu måste man snart ha astronautdräkt…

0

Ola H

10 okt 2007 kl. 23:11

Vilket århundrade pratar vi Sofia?

0

Sofia, Skåne

11 okt 2007 kl. 01:17

1970. Eller menar du när vi ska ha astronautdräkt?

0

Brittis

11 okt 2007 kl. 08:45

Kan tillägga att jag läst ngn stans att dessa individer bara kan flyga 50m från där älgen gått! Kanske onödigt vetande…

0

Stefan Ohlsson

11 okt 2007 kl. 23:04

Tycker det är en skum pajas som lokalt kan vara extremt irriterande.
Som skåning har den attackerat mig i horder på hallandsåsen men låtit mig vara ifred på söderåsen!??

0

Stefan!

Brittis

12 okt 2007 kl. 07:51

Där har vi samma uppfattning!

0

Ulla Skellefteå

12 okt 2007 kl. 16:43

Tur vi här uppe i västerbotten är skonade från dom odjuren :)

0

Älglusflugan

Lusattackerad just som ni är.

12 okt 2007 kl. 17:29

lägger sina ägg i pälsen på älgen/hjorten/rådjuret. Äggen ramlar ner på marken. Där utvecklas de efter hand till “flugor” som flyger upp när ett varmblodigt djur passerar. Det behöver inte nödvändigtvis vara en “lega” där för att du/ni ska få dem på er.

0

Älglusflugan

Brittis

12 okt 2007 kl. 18:40

Sorry för mig som inte alltid är så allmänbildad, vad betyder “lega”??

0

Brittis

Ola H

12 okt 2007 kl. 18:44

Om du i markerna ser på nedklämt gräs t.ex. att här har legat ett djur så har du hittat en lega. Inte mer komplicerat äm så. :-)

0

Älglusflugan

Evus

12 okt 2007 kl. 18:45

Vad “lega” betyder vet jag inte riktigt…nå´t gammalt för ligga kanske, men det är en plats som djuret gör i ordning/bökar och sover om natten.
Det ser man här och var i skogen.

PS. Mycket fina bilder Ola.

0

Älglusflugan

Ola H

12 okt 2007 kl. 18:48

Tack Evus o alla andra!

0

Älglusflugan, Ola

Evus

12 okt 2007 kl. 18:50

Alltså Ola….jag var nyss in i din tråd där du visar bilder på trattisar. Det var dom bilderna jag syftade på i mitt inlägg ovan.

Älgflugebilden är säkert fin den med, men inte lika fin som trattisarna:-)))

0

Älglusflugan, Ola

Evus

12 okt 2007 kl. 18:50

Vi skriver visst samtidigt:-)))))

0

Evus

Ola H

12 okt 2007 kl. 18:51

Jag förstod nog det. :-)

0

Älgflugor i Västerbotten

Irene A

13 okt 2007 kl. 11:35

I år träffade vi på dem för första gången utanför Umeå. De verkar vara på väg norrut, tyvärr.

0

Älgflugor i Västerbotten

Brittis

13 okt 2007 kl. 11:46

Hoppas alla vallfärdar norrut då, för de lär försvinna vid 1:a frosten :o)

0

Älgflugor i Västerbotten

ulla Skeå

13 okt 2007 kl. 12:38

Nej inte dom med, varför vill alla komma norrut?
Först fästingarna o nu älgflugorna…..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone