0 275 visningar

13 svar

Ny gissesvamp

Joachim Krumlinde

10 okt 2007 kl. 20:37

Svamp att gissa på. Bilden är från förra året, den här årstiden. I år fanns ingenting på den vanliga platsen.

0

Ola H

10 okt 2007 kl. 20:38

Lökfotad spindelskivling? Bara en gissning!

0

klas jaederfeldt

10 okt 2007 kl. 22:35

Jag kanske är ute å cycklar ordentligt, mn känner för limacella guttata (har jag gjort bort mej nu)

0

Göran H

10 okt 2007 kl. 23:00

Klas, bättre att lyss till den sträng som brast, än den båge som aldrig spändes. (ungefär).
Den som provar gör aldrig bort sig, enligt mitt sätt att se det.

0

Ola H

10 okt 2007 kl. 23:10

Om en gissning på latin o allt ska vara pinsam så får nog jag sluta gissa helt:-))

Möjligen kan cykelstavningen upplevas lite “skämmig” (som min dotter skulle ha uttryckt det.:O)

0

klas jaederfeldt

10 okt 2007 kl. 23:13

förlåt vänner, kom inte ihåg det svenska namnet (skämms)  det skall i så fall vara droppklibbskivling

0

Ola H

10 okt 2007 kl. 23:15

:-))

0

klas jaederfeldt

10 okt 2007 kl. 23:15

Vänner hade missat det svenska namnet det skall i så fall vara droppklibbskivling, dessuton så stavar jag inte så bra , snackar bättre (cyklar)

0

klas jaederfeldt

10 okt 2007 kl. 23:17

det svemska namnet skall i så fall vara Droppklibbskivling, sorry att jag stavar så taskigt, snackar bättre

0

klas jaederfeldt

10 okt 2007 kl. 23:17

nu kom det mycket på en gång

0

Ola H

10 okt 2007 kl. 23:24

Stavningen har qvintär betydelse (kommer först i femte hand) Klas. Hoppas att det är ok bara när en annan som sitter o har tråkigt o plötsligt hittar något slå ner på tar tillfället i akt.
Limacella guttata alltså.

0

Hans Myhre

10 okt 2007 kl. 23:42

Det her er vel Macrolepiota rhacodes: Rødnande fjellskivling.

0

Rodnande fjällskivling

Joachim Krumlinde

11 okt 2007 kl. 08:14

Helt riktigt - Chlorophyllum rachodes -en av de tre arter som heter rodnande fjällskivling på svenska. Jag medger att de liknar Limacella mycket i det unga stadiet. Dessutom kan de nästan se ut som unga karljohan.

0

Rodnande fjällskivling

Joachim Krumlinde

11 okt 2007 kl. 08:20

Bild på desamma, lite senare i utvecklingsstadiet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone