Solvända ska tydligen kunna bilda mykorrhiza med svampar. Jag har lyckats artbestämma blomman här, men inte spindlingen.
Som ung är den blekgrå, skivorna likaså, och den har vitt velum. Sen blir hatten ganska snabbt brunorangefärgad (minns inte om den luktade något särskilt). Hatten är torr, och fast den inte är tydligt hygrofan, borde den höra till undersläktet Telamonia. Hattarna blir uppemot 8 cm breda. Bilden är förstås från Gotland.
Är det någon som möjligtvis känner till vilken art det kan vara?
Här finns rätt undersläkte, kalk och Helianthemum:
Lindström, H. & Soop K., 1999: Quelques petits Telamonia calciphiles — Journal des JEC 1: 40-60.
A series of small calciphilous Telamoniæ. Seven Cortinarius from subgenus Telamonia, of which five are new, are presented, principally from two Scandinavian habitats, namely calcareous, sandy pine forests and frondose pastures. We describe two taxa from the latter biotope which seem to form mychorrhiza with Helianthemum.
Les taxons suivants sont décrits et illustrés par des photos en couleur :
Cortinarius andræe Lindström (sans photo)
Cortinarius anomalellus Soop
Cortinarius anomalus (Fr.:Fr.) Fr. subsp. campestris Soop
Cortinarius bayeri (Vel.) Reumaux & Moënne-Loccoz
Cortinarius coleoptera Lindström & Soop
Cortinarius melitosarx Soop
Cortinarius roseipes (Vel.) G. Garnier
Är det säkert att en svamp, som växer vid en solvända bildar mykorrhiza med just den arten?
Varifrån kommer förresten uppgiften att Cortinarius alcalinophilus, fläckig saffransspindling, bildar mykorrhiza med solvända? Första gången den hittades i Sverige växte den i en bokskog på skalgrus i Bohuslän. Och ädellövskog på kalk förefaller vara dess biotop.
Beträffande arten på din bild, Irene, har jag inget bra förslag, men det finns ju många att välja på. Michaels förslag - C. malachius, malvaspindling, tror jag inte på. Den har visserligen vitt velum, men är enligt min erfarenhet en ren sur barrskogsart. Dessutom är den mycket knubbigare och blir inte så roströd ens som gammal. Delvis påminner den om en C. hinnuleus. Finnarna forskar kring denna art, som tydligen kan delas upp i flera, men jag vet inte, om någon av dem kan växa under tall på kalk.
Uppgiften finns i artdatabankens faktablad:
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/cor_alca.PDF
Där står bl.a.:
“Ekologi. Arten bildar mykorrhiza med ädellövträd och hassel, och sällsynt även med
solvända (Helianthemum nummularium). Man finner den i ädellövskog, örtrika betesmarker,
hässlen, torrbackar och gärna i bryn och varma lägen i extensivt betade mosaikmiljöer.”
Den här svampen har gäckat oss i flera år på Gotland, så den här gången hade jag gett mig sjutton på att ta en ordentlig kollekt och få den riktigt undersökt, men pinsamt nog blev den kvarglömd i år också. De år som den går till, förekommer den i så stora mängder att den inte går att missa, därför hoppades jag bara att någon kände igen arten.
Om den bildar mykorrhiza med solvända, går inte att säga tvärsäkert. Även om det finns tallbarr på bilden, är i alla fall avståndet till tallarna för avlägset. Svampen fanns överallt i området, och den enda gemensamma nämnaren var fläckarna med solvända som de växte i. Jag skulle inte ens utesluta att den är en förnanedbrytare, precis som jag misstänker att den bleksporiga spindlingen är.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.