började de första snöflingorna dala här i Torsåker och hemkommen ifrån en liten tur i grannskapet kunde jag konstatera att de var mycket lite svamp som klarat sig.
De här,som växte i barrmattan under gamla granar fanns det många av, utan doft och smak, jag vet inte vad det är ?
Och se och häpna, för det gjorde jag, en stor karljohan strax bredvid.
...jaha, ja. Kunde bara konstatera själv tidigt i morse att i Östergötland är vintern på frammarsch, men kraftig frost och första halkan… älskar de där första sköra snöflingorna, den höga himlen och den där mjuka tystnaden som uppstår när den första snön lägger omvärlden som i bomull och dämpar alla ljud. Men i år sörjer jag uppriktigt att det verkar komma så snabbt, för jag har knappt hunnit få hem 100 liter av svamp och bär, lingonen torkade bort eller dränktes, och mitt äppelträdsbestånd gav knappt frukt nog till en paj. Så nu väntar jag utan glädje, det blir en tung vinter i år…
Evus, anledningen till att jag är lite lessen är att förra året fick jag hem 140 nästan 150 liter, och de kom väl till pass för jag har det inte helt lätt m. ekonomin, det var så bra att ha svampen till lasagne i matlådan på jobbet, nästan gratis lunch blev det. Men om jag har tur nu hinner jag få hem ordentligt med trattkantareller innan snön gömmer dem, och då är i alla fall något räddat.
Tänk att år2007 finns det fortfarande folk som jag i Sverige som inte klarar sig utan svamp och bär, och som är tacksamma för allt naturen ger utan kostnad :)
Det var inte så jag menade.Ber om ursäkt i fall jag gjorde dig ledsen.
100 l lät bara så mycket, så mycket har jag nog aldrig plockat på en säsong i hela mitt liv. I år kanske jag har plockat högst 20 l sammanlagt.
Hoppas det ploppar upp mer svamp till dig, förra året plockade jag ända in i december. (men det var ju ett lite speciellt år förstås)
Jag blir så glad att höra att det finns människor som tar tillvara svamp och bär, även om jag önskar att det inte skulle vara nödvändigt av ekonomiska skäl. Vi har såna naturgåvor i vårt land, jag har ett överflöd här hos mig ändå är jag den enda i byn som bryr sig om att ta vara på detta..
Evus, jag tog inte illa upp, och du har egentligen rätt i att 100 liter borde räcka :)men människan är girig, dvs jag är girig menar jag.
Sofia, borrelian är ok, det visade sig att jag hade lite lägre halter av antikroppar än man “ska” ha men det blev en antibiotikakur ändå, så jag mår trots allt ganska bra. Så orkar jag ut i skogen som vanligt ;) Nu hoppas jag bara slippa snö ett tag till, för jag vill precis som Evus ha en lååååång svampsäsong!
Ha nu en underbar helg, det tänker jag ha, utan snö...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.