Ingen svamp med nog så viktigt!
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/namnlistor/ungdomsvaldet/visa/0,5998,1,00.html
Håller med Klas…
En massa tända ljus på Aftonbladets hemsida, det kommer nog att få en och annan frustrerad, vilsen, arg yngling att tänka sig för en gång extra innan han drar ut på stan för att få respekt på det enda sätt han känner till… Inte.
Jag tror att det handlar mest om att folk ska kunna behålla sin trygghetsbubbla och sitt goda samvete intakt. Ungefär som att betala Greenpeace 100 kronor om året eftersom man inte riktigt har ork att källsortera fullt ut.
Att tända ett ljus är naturligtvis lovvärt men om vi rannsakar oss själva så är det bara ett sätt att döva samvetet.
Vad som saknas är ett kraftfullt agerande från myndigheter och privatpersoner. Det är den gamla klyschan “mycket snack och liten verkstad” som gäller. Det stora problemet är drogerna. Nyktra och drogfria ungdomar begår garanterat inte dessa fasansfulla brott. Föräldrarna har givetvis ett stort ansvar, problemet är bara att de inte orkar ha koll på vad deras ungdomar har för sig på helger och under nätter.
Jakten efter framgång, makt och pengar har tagit över och mycket litet utrymme ges åt att ge barn och ungdom den kärlek och trygghet som utgör grunden för en uppväxt fri från våld- och makttänkande.
Jag vill avrunda med något mer positivt: Jag har fångat trattkantareller så det står härliga till, stora och vackra så långt ögat når. Jag har plockat 225 kg på 1 månad och har skänkt det mesta till SAS som kommer att servera tunnbröd, öl och syltade trattkantareller på alla flyg som genomförs med DASH-plan, allt för att trattkantareller i kombination med öl lär ha en lugnande effekt.
Hej då!
Bengt, jag undrar om inte Dagens Nyheter har stått och tjuvlyssnat på dig:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=703384
Det här tända ljuset var ju tänkt som ett alternativ för alla dem som gärna hade varit med på manifestationen men inte kan! Världen blir inte bättre av tända ljus eller en manifestation, men det kanske får någon att tänka till, någon som inte brytt sig nämnvärt hittills! Och då har det uppnåt sitt syfte!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.