Salasias, såvitt jag förstår är inte snyltingen giftig. Den “snyltar bara” och äcklar till svampen. Samma sak med sniglar och dylika ting som vill äta svampen innan du hinner fram. “Lite skit rensar magen”. Så länge det inte gäller en giftig svamp finns det inget problem.
Fast jag vore tacksam om nån * kunde komma med en åsikt!
Har för mig att det nämnts här tidigare att man kan bli ganska dålig av att äta svamp som blivit angripen av svampsnylting…hoppas någon mer kunnig kunnat berätta mer om detta.
Mögel på ostenskant…Arla säger så här “Ost blir angripen av mögel. Om man skär bort det synliga möglet plus någon centimeter till så går det alldeles utmärkt att konsumera resten av osten.”
Hittade detta…
Svampförgiftningar beror inte alltid på att man plockat giftig svamp. De kan också orsakas av att man inte hanterat svampen rätt, tex. haft den för länge i plastpåse. Plastpåsar är bra till mycket men inte till svamp, som blir förstörd på mycket kort tid. Var också noga med att kontrollera så att svampen inte är angripen av någon parasit. Gul svampsnylting är en parasit som framförallt angriper stensopp och startar en förruttnelseprocess som kan vara svår att se. Då svampen har små gula fläckar på hatten och foten ser “svullen” ut kan den vara angripen. Man kan också känna på hatten. Om den är fast är det ingen fara, men om den känns porös och mjuk ska man passa sig för att ta hem svampen. Parasiten är inte giftig. Den angriper inte centrala nervsystemet eller något annat vitalt organ i kroppen, utan man blir helt enkelt rejält magsjuk under en kortare tid.
http://hem.passagen.se/esopp/tips.htm
Stämmer detta?
om en bit av svampen är möglig så tror jag inte det är snylting, snyltingen “möglar” hela svampen, den startar som en KJ. med liten hatt och enorm fot som känns alldeles mjuk och sladdrig, om det är ett annat mögel som angripit svampen så kanske det räcker med att skära bort den biten och lite till för de flesta mögelsvampar är bara ytliga, så skulle jag nog göra om svampen var den sista matbiten i värden och jag var otroligt hungrig, annars så skulle jag nog hellre leta rätt på en ny och fin
Jag gjorde soppa på Karl Johansvamp och tog med en som var angripen av något i ena kanten. Vi var tre som åt av svampsoppan, en av oss blev rejält magsjuk (kräkning och diarré samtidigt). Förstod senare att det nog var snylting- angrepp. Det fanns ”vitsmältande” svampar nära. Slänger alla angripna Karl Johan efter det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.