0 12325 visningar

15 svar

Hur farlig är snylting?

Salasias

11 okt 2007 kl. 19:07

Heter den så? “Mögelsvampen” som förtär Karl-johan? Om en bit i kanten på svampen är vitluden, är hela svampen farlig då, eller kan man skära bort det angripna stället?

0

Sofia, Skåne

11 okt 2007 kl. 21:23

Det undrar jag med!

0

Joachim Krumlinde

11 okt 2007 kl. 21:25

Jag menar nog att man inte alls ska äta en svamp som är angripen av snylting, även om den ser ut att vara bara delvis förändrad.

0

cicki T Belgien

11 okt 2007 kl. 22:17

Attans, jag har då rensat bort det angripna och använt resten. Samma som med annat livsmedel, exvis ost eller bröd. Inte sjutton slänger jag bort en hel ost bara för att det möglat i ena hörnet!

0

cicki T Belgien

11 okt 2007 kl. 22:28

Hypomyces chrysospermus, gör soppen gul och möglig.
Hypomyces lateritius gör riskor utan skivor och det blir hårda svampar rosafärgade. Hypomyces viridis för vandlar riskor (kremlor) till gröna mumier
Svar från Klas 27/09/2007

0

Salasias

11 okt 2007 kl. 22:32

Jag sökte också och såg detta, men det sas inget om hur farligt det var.
‘Men vi får väl lita på Joachim då... Fast jag slängde den STORA K-Jn som var lite angripen i ena kanten på hatten…och inte ett dugg larvangripen… arrgh…

0

cicki T Belgien

11 okt 2007 kl. 22:57

Salasias, såvitt jag förstår är inte snyltingen giftig. Den “snyltar bara” och äcklar till svampen. Samma sak med sniglar och dylika ting som vill äta svampen innan du hinner fram. “Lite skit rensar magen”. Så länge det inte gäller en giftig svamp finns det inget problem.
Fast jag vore tacksam om nån * kunde komma med en åsikt!

0

Salasias

11 okt 2007 kl. 23:07

Snigelangrepp bryr jag mig inte om. De groparna äter jag upp.
Men som du säger, det skulle vara bra att veta hur det är med snyltingen. Jag kastade nog 25 rejäla K-J idag. Lite synd om det inte är farligt.

0

cicki T Belgien

11 okt 2007 kl. 23:25

Ärligt talat så har jag plockat bort det som varit “snyltat”. En halv KJ snyltad, då har jag sparat resten som är fräsch. Rätt eller fel, vet ej. Men jag har inte blivit snyltförgiftad ännu.

0

Sofia, Skåne

11 okt 2007 kl. 23:34

Hur ser det egentligen ut när bara en liten bit av svampen är angripen? Ser man tydligt var gränsen för angreppet går? Synd Salasias att du inte tog en bild innan du slängde svampen.

0

Totte Gbg

11 okt 2007 kl. 23:41

Har för mig att det nämnts här tidigare att man kan bli ganska dålig av att äta svamp som blivit angripen av svampsnylting…hoppas någon mer kunnig kunnat berätta mer om detta.
Mögel på ostenskant…Arla säger så här “Ost blir angripen av mögel. Om man skär bort det synliga möglet plus någon centimeter till så går det alldeles utmärkt att konsumera resten av osten.”

0

Totte Gbg

11 okt 2007 kl. 23:50

Hittade detta…
Svampförgiftningar beror inte alltid på att man plockat giftig svamp. De kan också orsakas av att man inte hanterat svampen rätt, tex. haft den för länge i plastpåse. Plastpåsar är bra till mycket men inte till svamp, som blir förstörd på mycket kort tid. Var också noga med att kontrollera så att svampen inte är angripen av någon parasit. Gul svampsnylting är en parasit som framförallt angriper stensopp och startar en förruttnelseprocess som kan vara svår att se. Då svampen har små gula fläckar på hatten och foten ser “svullen” ut kan den vara angripen. Man kan också känna på hatten. Om den är fast är det ingen fara, men om den känns porös och mjuk ska man passa sig för att ta hem svampen. Parasiten är inte giftig. Den angriper inte centrala nervsystemet eller något annat vitalt organ i kroppen, utan man blir helt enkelt rejält magsjuk under en kortare tid.

http://hem.passagen.se/esopp/tips.htm

Stämmer detta?

0

Salasis

klas jaederfeldt

12 okt 2007 kl. 00:18

om en bit av svampen är möglig så tror jag inte det är snylting, snyltingen “möglar” hela svampen, den startar som en KJ. med liten hatt och enorm fot som känns alldeles mjuk och sladdrig, om det är ett annat mögel som angripit svampen så kanske det räcker med att skära bort den biten och lite till för de flesta mögelsvampar är bara ytliga, så skulle jag nog göra om svampen var den sista matbiten i värden och jag var otroligt hungrig, annars så skulle jag nog hellre leta rätt på en ny och fin

0

Salasis

Hans Myhre

12 okt 2007 kl. 01:26

Den røde riskesnylteren i USA gjør Slet vitriska spiselig. Jeg undrer om den grønne riskesnylteren vi har i Norge og Sverige gjør samme sak? Noen som vil teste?

0

Bengt Sandh

12 okt 2007 kl. 02:00

En snyting är farlig på många sätt.

- Den kan göra ont
- Den kan medföra tandläkarbesök
- Den kan framkalla hämndbegär
- Den kan få en att ramla baklänges
- Den kan ge tinnitus

Därför är dt bäst att undvika snytingar tycker

0

Margareta

20 sep 2024 kl. 12:05

Jag gjorde soppa på Karl Johansvamp och tog med en som var angripen av något i ena kanten. Vi var tre som åt av svampsoppan, en av oss blev rejält magsjuk (kräkning och diarré samtidigt). Förstod senare att det nog var snylting- angrepp. Det fanns ”vitsmältande” svampar nära. Slänger alla angripna Karl Johan efter det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone