Plockade idag små (6-10 cm) vita tickor på en liten torr tallhedsfläck. Bland pepparriskor och sandsopp växte en lång rad av dem som vid tillagningen senare färgades starkt gult. Det ska tilläggas att det fanns lite gran i närheten, men tickorna växte där det var som torrast. De hade även en lite gråbrun nyans på hatten.
Är det vanligt att hitta fårticka på sådan mark, eller kan det ha varit lammticka?
Våra fårtickor blir alltid gula när vi steker dem - men vi har i och för sig aldrig stekt lammtickor så jag har inte kunnat jämföra färgen.
Lammticka växer på kalkmark och är ganska sällsynt, så om det har funnits gran i närheten av växtplatsen är sannolikheten mycket större att det är fårticka. De som fanns på bilden ihop med silkesmusseronen ser ut att vara sådana.
Hej ! Plockade mina första fårtickor för ca 2 veckor sen. Vid stekning blev dessa snabbt väldigt mörka medans mina idag blev väldigt gula. Kan kanske bero på något annat ! Tyckte att mina första “fårtickor” dessutom var kraftfullare i smaken. Använde gjutjärnspanna idag på “fårtickorna” för jag ville se det markant svarta som sägs finnas i svensk leverpastej. Men så blev det inte. Kanske är det så att lammtickan blir gul medans fårtickan blir mörk vid stekning.
Tilläggas bör att den svampkunnige jag hade med mig sa att det jag tog hem igår var fårticka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.