ifrån Lund tror att den dåliga säsongen beror på för mycket regn.
“Att svampmycelet saknat det syre som krävs för att bilda fruktkroppar”. Citat
Men det kan ju inte stämma, i mellansverge har det ju varit för torrt. Det regn som kommit har varit alldeles för lite och till de har det blåst mycket.
Vad har ni för teorier, varför blev det ett så dåligt svampår, undantaget norrland som verkar haft störst tur?
Ja, det är er väl unt och jag har så jag klarar mig. Men det är ju själva letandet som är intressant, tycker inte det är kul att komma till platser där man bara håvar in.
Det jag tycker är tråkigt med den här säsongen är väl att så många arter har uteblivit, ex.vis blodriskorna, smörsoppen och sotvaxing, men, men nästa år så :o)
Jag tror du har rätt, Lena. I stockholmsområdet har det varit för torrt och blåst. Sommaren var solfattigare än normalt, och därför har man felaktigt uppfattat sommaren som “dålig” (=regnig). Samtidigt som det regnat mycket i andra delar av landet kunde man få intrycket att det regnat mycket, men det är en felaktig känsla åtminstone i mellansverig.
“Svampkännaren från Lund” pratar i den berömda nattmössan,, de marker jag plockar svamp i ligger ibland i månader under vatten.
Ock där ser jag så gott som varje år hur svampen återkommer trots att det ibland stått en halvmeter vatten över svampstället,
Den tesen stämmer naturlitvis inte alls, skulle ju isåfall betyda att det inte skulle finnas svamp i våtmarker, det uttalandet lär han ångra.
Nä i år är det andra faktorer som spökat, JAG tror att det varit för torrt i den avgörande perioden i Juli samt att det varit på tok för lite värme (speciellt för Karl-Johan, som lyser helt med sin frånvaro hos oss…(jag är ju förstås ingen svampkännare :)..
Men i Skåne har vi minsann inte uppfattat sommaren felaktigt som regnig. Juli började med skyfall och regnet fortsatte hela månaden ut och halva augusti. Trots det blev svamptillgången mycket sämre än normalt och inte förrän mot slutet av september började det ta sig. Så fick vi plötsligt massor av svamp och det varade ungefär en månad. Nu verkar det ta paus igen ett slag.
Teorin att det blev för mycket vatten och för lite luft styrks av att den sämsta svamptillgången var på lerjordar medan de lätta sandjordarna klarade sig bättre.
Vad gäller Karl-Johan så visst kan man spekulera. Men svaret på gåtan om när Karl-Johan behagar visa sig kan vi lika gärna titta i stjärnorna efter. Jag påstår att raden med faktorer som måste samverka är så lång att en mänsklig hjärna aldrig kommer att kunna se sambandet för egen maskin. Möjligen med hjälp av datorer. Säkert är temperatur en del av svaret men tesen att det skulle varit för kallt i höst kan jag ta död på. 1993 plockade drygt 1000 kg knoppar på 20 intensiva dagar i augusti-september. Dagar som var extremt regniga och kalla. Jag minns tydligt vilken klädsel jag hade.
En svampkännare i Lund har naturligtvis det berömda skåneperspektivet(!), och ärligt talat har väl svampsäsongen inte varit dålig där, den inföll bara tidigare än vanligt.
De stora nederbördsmängderna i juni resulterade i mängder av svamp redan under juli månad. I varje fall såg det så ut i rapporterna här på Svampguiden…
En normal svampsäsong i Skåne brukar kanske infalla senare på hösten, men det beror ju på att höstregnen vanligen kommer senare. Att vissa arter uteblir eller blir fåtaliga, kan också bero på att de hade en rejäl urladdning med fruktkroppar året innan, och behöver något år på sig att komma igen.
Mycket fukt och värme gör också att fruktkropparna lättare bryts ner (med hjälp av bakterier och andra parasiter) redan innan de tittat upp. Då är snabbväxande arter som soppar särskilt utsatta, medan kantareller och trumpetsvampar har större motståndskraft.
Det är sant att svampsäsongen varit synnerligen god här i Skåne, med avseende på olika slags kantareller. Det är de andra svamparna som har saknats, men vad gäller just KJ så brukar ju inte tillgången på KJ vara särskilt god här ändå. Förra året verkar ha varit ett undantag, och då var ju sommaren (juli) verkligen varm.
Flear av kommentarerna antyder just det jag försöker säga, nämligen att skyfall i skåne och småland gav en tidig svampsäsong i samband med regnen, men i stockholmstrakten hade vi inga skyfall, ganska mycker regn alldeles i början av säsongen i och för sig och då kom också lite svamp, men sen kom allt av sig…
Flear av kommentarerna antyder just det jag försöker säga, nämligen att skyfall i skåne och småland gav en tidig svampsäsong i samband med regnen, men i stockholmstrakten hade vi inga skyfall, ganska mycker regn alldeles i början av säsongen i och för sig och då kom också lite svamp, men sen kom allt av sig…
vi har inte haft mycket regn i sthlm, knappt något, det har varit mulet och småregnat (inte många mm.) dagen efter har det blåst och allt torkat bort, många har säkert uppfattat det som enregnig sommar o hörs eftersom det varit så lite solsken. hörde av en bonde i järnatrakten som håller på att täckdika (lägga ner rör) att 1,5m ner är det så torrt att grävskopan fastnar (rena betongen)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.