Dom kantareller jag såg i veckan på Kvantum var fina men kostade 240 kr/kg och var importerade från Litauen. Trattkantarellerna kostade strax under 200 kr och kom från Frankrike. Det har varit ovanligt lite lokalt plockade trattkantareller till salu i år. Det har nog inte funnits så mycket att plocka, vilket stämmer med mina iakttagelser.
Jag såg på ett inlägg från Ola H att han säljer till Ica och saba i HBg. Ica Maxi har haft hyffsade men inte bra men Willys har varit bedrövliga och jag tror att de svenska kantarellerna som köps av grossisterna först och främst går till restauranger och minde specialbutiker medan de stora varuhusen får sina från utlandet vilket innebär längre transporter och kanske sämre hantering. Ser man på dem som kommer från baltikum så är det rena rama skräpet som jag alldrig skulle köpa, smutsiga och små och som sagt i dåligt skick. Så är det ju så att om man är först på plan när de läggs ut ibutiken så kan man ibland se rätt bra sortering men effter ett tag så har ju kunderna varit där och grävt, kladdat och rummlat runt med dem då blir ju kvaliten omdelbart mycket sämre man skulle nog avdela någon personal som skötte dessa omtåliga varor och inte låta kunderna själva kladda med dem. Jag har sållt på torgen och i egen butik och när man hanterar dem själv så håller de mycket längre. Man skulle kunna annonsera att då och då har vi kantareller av olika slag och då avsätta en personal för att sköta detta och för det priset de tar ut så vore det ingen omöjlighet men det kanske brister i kunnandet.
Hej Hans Myhre! Har inga bilder men det är kul att du nämner detta. Mitt företag är så vitt jag vet enda leverantör av svenska kantareller till ICA Norge. I november ifjol skrev de till mig att de var mycket fornöjde med den gångna säsongen och att de avsåg att köpa hela kommande säsongs behov från oss. I år har vi endast fått leverera ett fåtal tillfällen och resten har de tagit från öst. Har inga säkra belägg men väl en känsla av att jag bojkottats för att pressa mina priser till ICA Sverige. ICA Sverige har stort inflytande i fråga om vilka svampar ICA Norge ska marknadsföra. Jag tror till och med att Svenskarna är bestämmande i den frågan. Kan passa på å nämna att jag just nu är utsatt för en prispress som hotar resterande säsong. ICA ställer inte många frågor om svampars ursprung, de ifrågasätter inte om man har svart arbetskraft eller utnyttjar barn.
Ja ibland kanske jag kan känna att de arbetar med mig för jag är seriös, men ofta är det bara prispress som gäller.
Nu har jag väl huggit efter den hand som föder mig. Det må vara hänt.
Jaha ja, ICA i Norge er en av butikkkjeden som hat hatt Svenske kantareller. De har ikke vært av bedre kvalitet enn de fra Polen eller Estland. Det meste av det de har i butikkene ville jeg ikke spist. Vi har problem her, grossistene og butikkpersonalet kan ingenting om kvalitet på svamp så de selger råtne og mugne kantareller. Vårt Mattilsyn gjør ingenting og derfor arbeider vi Soppsakkyndige men å finne en løsning på problemet. Gode bilder av slikt er fin dokumentasjon!
Hej Bengt Sandh Nu är det så att det finns olika grader av ordblindhet (UJ) svårt ord det gör faktiskt ont i själen att hela tiden kolla med stavingsprogram m.m. för att få allt rätt, du / ni ska inte tro att det jag skriver/säger är ratttttatatat, jag får kolla och gära om m.m. men va f-n det tar lite tid ibland men det är ovesäntligt och så har jag svenska akademins ordlista vid min sida hela tiden och den har jag inte kollat ett skit i just nu.(ljug) Jag har stått vid spisen och stekt korianderpaneradstekt lax med ,kockosmjölktrattantarellsås, pressad potatis med en god sallad. och stava kan jag inte utan hjälp! Ha, ni skulle inte kunna förstå ett skit när jag skriver utan att dubbel kolla.Men som tur är har det inget med (svårt ord igen hi.hi)inteligens att göra-. Äsch skit samma jag tar igen det på annat, tilliexempel så hittar jag alllltid mest svamp när vi är på svampplockningssafari.
Vi har samma problem i Sverige. Inte alla men väldigt många butiker har problem av framför allt 2 slag.
1. Den mänskliga faktorn d.v.s personal som antingen saknar kunskap, inte bryr sig eller har för stor arbetsbörda.
2. Väldigt många saknar en bra miljö för svamp. Vanligaste felen är då för varmt eller för torrt och dragit.
Butiksansvariga rycker på axlarna. Antingen ser de inte problemet eller så har de ingen lösning.
Allvarligt är ju att det man ibland får se i diskarna är direkt hälsovådligt. Det förvånar mig att butikerna klarat sig så här långt utan stämningar för matförgiftning. Eller också förekommer det stämningar fast man lyckats hålla media utanför.
Till sist kan jag bara inte låta bli att kommentera din rad Hans om att de Svenska inte varit bättre än de från öst. Jag hävdar å det bestämdaste att de svenska, genom en bättre hantering från början och avsevärd kortare tid från skog till grossist, är i ett ojämförbart bra skick när de når grossist. Vad de sedan kan utsättas för innan du får ögonen på dem kan jag ju förstås inte svara för.
Hur som helst så är jag enig med dig om något behöver göras. Säkert både i Sverige och i Norge.
F-n ta ICA. Bengt Sandh! Det var inget påhopp på dig från mig. Utan tack och, jag gör så gott jag kan och det borde fler göra. Ett upprop mot skogsskövling ett klick för skogen, en spark i röven på profitjägarna. Jaga rödlistade arter så vi får ett slut på svampskogsaverkningen.
enda sättet att få bra kvalite på vildsvamp i butik är att skrota de fördyrande mellanhänderna och låta plockarna sälja direkt till butik, som så ansvarar för kvalite, samtidigt som de får ut ett bättre pris och inte behöver göda ett antal gnidna sk grossister !
Där satt den"JAS”.Äntligen någon som vågar säga till om skogsavverkningen… Det är fruktansvärt vad dom avverkar skog.För 4veckor sedan åkte jag för att kolla in skogen där jag hittade rätt bra med goliat i somras.Fick en chock… TOTALT kalhygge,kände inte igen platsen.Jag skäms inte för att säga att det föll en tår,för nu visste jag att det var “kört” med goliat nästa år.Vad kan vi göra åt detta? Bilda en förening"Rädda skogen"och dess natur.Vad kommer att hända med både svamp å bär om denna “massaverkning” får fortgå.
babsan, du verkar ha noll verklighetskoll. slutaverkning är ett faktum idag oavsett om du vill det eller inte !!! och kommer inte de stora “stygga” skogsbolagen och tar skogen så gör gudron eller per det. och inte heller det lär du kunna stoppa lilla babsan !!!
Problemet med dej Per är att du inte verkar känna eller förstå att du gör folk illa med dina påhopp att folk har “noll verklighetskoll” eller dylika inlägg, det är väl inte så konstigt att de som skriver här blir lite sura eller rent ut sagt förbannade på dej, och så blir du avstängt en gång till och fattar troligen ingenting,, vad kommer det sig att du aldrig lär dej att hålla en god ton?.
Försök bemöta de som replikerar dej med lite bättre hyfs, eller varför inte med lite humor?,
så ska du se att du blir bättre sedd och respekterad här på forumet—
som du ångar på nu lär du säkert heta Per dddd, efter en tids avstängning igen,,
hej på dej..
jonnie, om man tycker det är fruktansvärt vad det avverkas skog så har man 0 verklighetskoll. jag har själv fått flera fina svampställen förstörda genom avverkningar och orkaner, men gråter och gnäller inte för det utan ser det som naturens gång och en följd av att vi lever i ett industrialiserat samhälle där skogsindustrin har behov av mer vedråvara än vad gallringar kan ge.
Har en Hemköpsbutik där jag bor och där har det också varit lite si och så med dess kvalitét. Importerade fr ngt land och precis i början kan de se rätt ok ut men sedan blir de bara skrumpna, missfärgade och trista. Jag antar de får slänga en del av svampen om man ser att det knappast är ngn som köpt ngt. De hade faktiskt även en hög trattkantareller. Första gången jag sett att de säljer det. Det är nog kul att det finns möjlighet att få tag på sådan svamp för dem som själva aldrig går i skogen och plockar eller inte kan av någon anledning. Dock går jag hellre till skogen och plockar egna.
Hej kolla här än finns det hopp. Och så är det ju som per skriver att man måste faktiskt avverka men man skulle kunna bedriva skogsbruket på ett helt annat sätt än som man gör idag det är faktiskt fullt möjligt och det finns en del skogägare som faktiskt hanterar sin skog på ett bra sätt. Fram för mer blandskog och ett sundare skogsbruk. Kolla denna filen. http://www.ettklickforskogen.se/
Hej Hans! Trevligt att se nån från Norge på svampforumet! jag undrar om du har upplevt samma “fenomen” som jag - att inte finna några trattisar what so ever. Jag bor utanför Oslo,har båt i Leangbukten och är varje höst ute med den och går iland på öar där det alltid funnits trattkantareller. Men i år inga alls!! Märkligt!
Jag tycker att ICA med flera större livsmedelsbutiker hanterar allt i färsk frukt- och gröntväg illa. Man “rear” aldrig sånt som håller på att förfaras, det ligger kvar till ord pris tills det är mumifierat eller genomruttet. Sedan slängs det, och det kan ju bara handla om att man vill hålla prisnivåerna uppe. Det funkar i Sverige eftersom de stora ´livsmedelskedjorna är utsatta för väldigt lite konkurrens.
Idag var jag på ICA Kvantum i Umeå, kollade in svampen.
Kantarellerna var ofräscha, skräpiga och skrynkliga. Trattisarna var i bättre kondition. Det stod att de var från Sverige, jag frågade om det var ortens, men de kunde i svara på det i frågande stund. De skulle ta reda på hur det förhöll sig. De kostade 279:-/kg.
Hej Anitha. Jag har viss insyn i marknaden. Svenska kantareller bör idag kosta en bit över 300kr/kg inkl. moms i butik. Jag tror att de du har sett är antingen:
- inte svenska. Fusk förekommer.
- är inköpta för mer än 10 dgr sedan då de stod lite lägre i kurs. Det kan då ha passerat 2 veckor sedan de plockades.
- är som så ofta felhanterade så det blivit ofräsha och därmed bjuds ut till självkostnadspris.
Trattisarna kostade lika mycket och de var ju i bra kondition, vettig storlek och inte skräpiga.
De skulle också vara från Sverige.
Det är inte länge sedan de hade trattisar från Frankrike.
Jag tycker ju inte att 279:- är självkostnadspris, men vi har ju olika utgångslägen.
Anitha - Du kan naturligtvis välja att betvivla sanningshalten i mitt påstående om nivån på självkostnadspris, men du kan ju inte “tycka” att det är fel och ditt utgångsläge har absolut inte med saken att göra.
Att trattisarna har samma pris som kantarellerna beror ofta på att butiken inte anser det värt att lägga upp en särskild artikel för dem. De drar alltså kantarell o trattkantarell över samma kam. Skogssvamp eller vild svamp kan då vara en gemensamm benämning för de båda. Att de sedan köper in trattarna till runt halva kantarellpriset och knappt det är väl deras ensak i och för sig. De kanske behöver ta igen på gungorna, men jag tycker att det är lite synd att de inte jobbar mer för att öka försäljningen i stället. Självklar åsikt ifrån mig som handlare visserligen, men jag ser det inte bara ur eget perspektiv. Jag tycker också att det är en tillgång vi har på landsbygden som kunde nyttjas mycket hårdare. Detta kan faktiskt göras utan att naturen tar skada.
Ola!
Jag betvivlar inte sanningshalten.
Det låter bara för mig som “lekman” ganska dyrt. Jag håller med dig om att jag borde följa svampen hela vägen från det att den tas upp i skogen tills den ligger ute i butiken. Det är ju så med allt hantverk, att det låter dyrt som första reaktion, men om man tänker till så blir det en annan sak.
Men, och det kan du inte påverka, det är synd att affärerna inte har koll på svamplådorna i affären. De får ligga där och bli dåliga.
Sedan, för mig, så har trattisarna lika värde som de gula om inte mer, men det är ju min personliga åsikt. Jag blev förvånad när du skriver att trattisarna är billigare.
I slutänden är vi nog överens, skulle jag tro.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.