0 253 visningar

15 svar

2 att gissa

Franco Matli

12 okt 2007 kl. 18:08

Igår när vi åkte till Björkviks Naturreservat (Värmdö)hittade en del svampar, bl.a. dessa 2 riskor.
De är inte så vanliga i stockholms region, eller en är ganska ovanlig.

0

Lena M

12 okt 2007 kl. 18:53

Kan det vara ekriska på bild nr. 2?

0

Michael Krikorev

12 okt 2007 kl. 19:58

Trevliga fynd Franco! Speciellt den på sista bilden, den har jag aldrig sett i Stockholm. Är den funnen på andra håll i Stockholmstrakten nångång? Jag känner bara till ett enda fynd, och det är från Huddinge 1992. Den har väl annars mest en västlig utbredning?

0

Tina N Kolsva

12 okt 2007 kl. 20:03

Mandelriska

Gulmlölkigekriska

0

EG

12 okt 2007 kl. 20:03

Gissar på mandelriska och gulmjölkig ekriska

0

Franco Matli

12 okt 2007 kl. 20:45

Gulmjölkig ekriska är rätt men inte Mandelriska som är vanligtvis större.
Jag skrev att den är ovanlig.

0

Michael Krikorev

12 okt 2007 kl. 21:15

Den första bilden föreställer en klassisk förväxlingssvamp till mandelriskan.

0

EG

12 okt 2007 kl. 21:15

Det var för svårt för mig
****får ta över

0

Therese

12 okt 2007 kl. 21:19

Kan det vara en Brandriska ? Eller möjligen en Rävriska ?

0

Sofia, Skåne

12 okt 2007 kl. 21:31

Jag tror att den har lite för mörk hattfärg för att vara mandelriska, eller har jag fel? Jag är nybörjare.

0

gunhild

12 okt 2007 kl. 22:41

Kan det vara pepparriska?

0

gunhild

12 okt 2007 kl. 22:42

Glöm mittinlägg helt fel ute,

0

Lena M

13 okt 2007 kl. 07:54

Det är väl inte rynkad rökriska ?
Men den skall ju finnas med bok i sydsverge.
Brun skogsriska är en annan sällsynt art men förekommer i norr.
Som sagt mycket svårt, får vi svaret ?

0

Franco

Cicci

13 okt 2007 kl. 10:09

Den andra bilden, riskan som jag hittade, var det gulmjölkig ekriska? Jag har letat som en idiot i mina böcker men jag hittar den inte. Var det den som var ovanlig? Kul i så fall att jag fick hitta en sån, jag hittar bara såna där vanliga jämt. Kruxet är ju att jag inte ens har vett att förstå om det är något ovanligt, den här trodde jag ju var skäggriskan först. Hur som helst, tack för en jättefin dag i skogen.

0

Michael Krikorev

13 okt 2007 kl. 13:15

Svamparna på den första bilden ser ut som typiska rävriskor. Påminner lite om mandelriskan men är mindre i storleken, har inte lika hård fot och skivorna har nästan alltid en liten nedlöpande tand närmast foten. Växer vanligen med ek i mälardalen. Rödbandsriska är närstående men har ofta en mörkare zon upptill på foten och växer i bokskog.

Andra bilden: Gulmjölkig ekriska. Kul att det var du som fann den Cicci! Jag känner bara till ett enda tidigare fynd från Uppland/Sörmland, och det är norr om sjön Gömmaren i Huddinge 1992. Någon som känner till fler Stockholmsfynd?

0

Franco Matli

13 okt 2007 kl. 15:45

Ja, bravo Mchael det är Rävriska = Lactarius fulvissimus.
Båda arter gillar kalkmark.
Så nu vet vi en kalrik skog till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone