Hej!
Min svampplockande moster hittade vad hon först trodde var en lila iris i svampskogen. Vid en närmare titt och ytterligare ett besök med sin son så konstaterade de att det verkligen var en svamp. Hon har aldrig tidigare sett något liknande och det har inte någon i bekantskapskretsen heller. Vi bor i norra bohuslän. Svanpen växte i vanlig granskog, helt ensam. Den såg altså ut som en blomma, en lila iris utan stjälk.
Någon som har träffat på något liknande?
/Nadja
Då förstår jag hur den ser ut.
Har aldrig sett nån svamp som liknar dessa.
Däremot en mycket speciell gulvit blomma som ibland drar åt violett och växer i skuggig skog där det i övrigt helt kan saknas undervegetation.
Är du säker på att det var en svamp?
Hoppas i så fall att någon av de professionella mykologerna som brukar delta i detta forum kan hjälpa dig, för vi vanliga matsvampplockare lär nog inte klara denna svåra fråga.
Jag tror allt att det var en svamp. Vi lät den stå och gick tillbaks nästa dag och tittade en gång till eftersom den var så underlig. det finns ju blommor som är lite “svampaktiga” men jag uppfattade inte alls denna som bara svampaktig utan faktiskt som svamp. Du vet inte vad din kluriga blomma heter? Är den svampaktig? Vem vet, det kanske är en sån trots allt?
Det kan anske vara den, fast den jag såg växte ensam. Det verkar som om den violetta geleslåen normalt sett växer flera tillsammans. jag hittade en bild här http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/ascocoryne_sarcoides.htm
och kan tänka mig att ett enstaka exemplar av denna svamp kan se ut som den vi hittade.
Tack för tipset.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.