0 256 visningar

8 svar

lila "blomma"

Nadja

29 aug 2005 kl. 08:33

Hej!
Min svampplockande moster hittade vad hon först trodde var en lila iris i svampskogen. Vid en närmare titt och ytterligare ett besök med sin son så konstaterade de att det verkligen var en svamp. Hon har aldrig tidigare sett något liknande och det har inte någon i bekantskapskretsen heller. Vi bor i norra bohuslän. Svanpen växte i vanlig granskog, helt ensam. Den såg altså ut som en blomma, en lila iris utan stjälk.
Någon som har träffat på något liknande?
/Nadja

0

lila blomma

Bo E-son

29 aug 2005 kl. 10:57

Kan det ha varit nån art av jordstjärna.
Hittade sådana på övergiven myrstack förra hösten.
De ser ut som blommor men är ljusa, mer vita än lila.
Hur ser en iris ut?

0

lila blomma

Jygge

29 aug 2005 kl. 12:21

Har sett liknande “blomma” i Skövde. Växte i stora mängder i en liten skogsglänat nära trafikerad väg.

0

lila blomma

Nadja

29 aug 2005 kl. 12:38

Den såg inte alls ut om de jordstjärnor vi sett tidigare. En iris ser lite ut som en jätte lejongag, dom har liksom ett ansikte, som en stymmorsviol men näsa :). Det finns vilda gula som ofta växer i stand kanten, ganska stor blomma.

0

lila blomma

Nadja

29 aug 2005 kl. 12:40

Roligt att höra att vi inte har blivit galna och ser i syne. Jag har letat på nätet och i alla svampböcker som jag kunnat hitta och började tro att den inte fanns trots att vi sett den…

0

lila blomma

Bo E-son

29 aug 2005 kl. 17:56

Då förstår jag hur den ser ut.
Har aldrig sett nån svamp som liknar dessa.
Däremot en mycket speciell gulvit blomma som ibland drar åt violett och växer i skuggig skog där det i övrigt helt kan saknas undervegetation.
Är du säker på att det var en svamp?
Hoppas i så fall att någon av de professionella mykologerna som brukar delta i detta forum kan hjälpa dig, för vi vanliga matsvampplockare lär nog inte klara denna svåra fråga.

0

lila blomma

Nadja

29 aug 2005 kl. 18:02

Jag tror allt att det var en svamp. Vi lät den stå och gick tillbaks nästa dag och tittade en gång till eftersom den var så underlig. det finns ju blommor som är lite “svampaktiga” men jag uppfattade inte alls denna som bara svampaktig utan faktiskt som svamp. Du vet inte vad din kluriga blomma heter? Är den svampaktig?  Vem vet, det kanske är en sån trots allt?

0

lila blomma

Elsi

29 aug 2005 kl. 18:33

Jag har hittat en svamp i min svampbok som heter Violett geleskål den är geleartat mjuk, ljust rödviolett till smutsigt brunlila på bilden är den lite krusig, kan det vara den tro.

0

lila blomma

Nadja

29 aug 2005 kl. 21:32

Det kan anske vara den, fast den jag såg växte ensam. Det verkar som om den violetta geleslåen normalt sett växer flera tillsammans. jag hittade en bild här http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/ascocoryne_sarcoides.htm
och kan tänka mig att ett enstaka exemplar av denna svamp kan se ut som den vi hittade.
Tack för tipset.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone