De var små, men jag tänkte ändå föreslå stor myrspindling, Cortinarius scaurus var. herpeticus.
Den utmärks bl.a. av gulgrönt velum nedtill på den kraftiga fotknölen som kan vara klubbformad till lökformad med otydligt avsatt kant, något hygrofan hatt med gulgrön ton i kanten, olivfärgade till blå skivor, blåaktig i fotköttet. Ska lukta honung i så fall - det märks bäst om man klyver den och sniffar i fotbasen.
Då ska jag lukta på den när jag har vägarna förbi, det var ju så blåsigt och kallt igår så det blev inte långa studier av svamparna.
Kanske kan du hjälpa mig med en till som jag har grubblat på ?
De växte alldeles bredvid jordstjärnorna i barrmattan. Endast hattarna syntes men jag fick med en hem och ser att foten, hattköttet rodnar vid snitt
Smakar svagt av mandel och då blir min gissning en slags champinjon, kanske skogs?
Kan inte den första bilden föreställa någon art av honungsskivling? Man ser inte riktigt hur skivorna är fästade, det skulle hjälpa. Tycker det påminner om en honungsskivling som fått hattfjällen bortregnade. Och gul färg nere vid fotbasen är inte ovanligt:
http://82.143.156.171/33/4232.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.