0 14648 visningar

12 svar

Svamp i blomkruka!

Mikael N.

13 okt 2007 kl. 10:31

Hej, hittade en odling svamp i en blomkruka med en palmväxt, kan någon säga vilken art det är och vad man borde göra? Plantera om växten eller slänga bort den?

0

Lena M

13 okt 2007 kl. 10:40

Jag skulle bli glad för svamp i blomkruka , vet inte om det är skadligt för blomman, ser ut som bläcksvampar tycker jag ???

0

Michael Krikorev

13 okt 2007 kl. 13:51

Vet inte vad det kan vara för svampart, men förmodligen är de inte skadliga för växten. Jag gissar att de lever som nedbrytare av döda växtdelar som finns i jorden och alltså inte angriper växten.

0

Sofia, Skåne

13 okt 2007 kl. 21:13

Mikael, det verkar vara alldeles för blött i krukan, du vattnar för mycket. Jag hade samma problem med min palm, svampen självdog när jag minskade på vattningen. En palm behöver inte så mycket vatten. Lycka till!

0

Babsan

13 okt 2007 kl. 23:46

Å jag får både svamp å mögel i min blomjord…oavsett vad jag gör. Blir glad av att höra att fler har dom problemen. Själv tror jag på jorden?

0

"JAS"

14 okt 2007 kl. 11:14

En palm behöver i regel mycket vatten bör aldrig torka ut men på bilden är det en Yucca och detta är ingen palm. Svamp i övervattnade yuccakrukor är rätt vanligt och brukar se ut som en gulaktig hätta. Jag har en stor yucca i liten kruka som står halvmörkt och får vatten max varannan vecka från sep till mars. 90% av alla krukväxter som dör i hemmen har vattnats till döds.

0

Mikael N.

15 okt 2007 kl. 17:52

Ok, bra information, tack alla!

0

sabi

18 nov 2007 kl. 16:24

palmen är en Dracena marginata tricolor,  ej yucca som någon annan sa, däremot stämmer det att den är för blöt, den ska ha sparsamt med vatten

0

sabi

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 20:06

Ja man skall inte vara för snabb, ser nu att du har rätt det är en Dracena marginata tricolor, dock fortfarande ingen palm. Och du har rätt Lite vatten om man inte vill ha svamp i stället för planta.

0

Hans v E

20 nov 2007 kl. 14:55

Synd att ingen verkar klara svampen. Det är ju ingen av de vanliga blomkrukesvamparna gul veckskivling och rodnande fjällskivling. Någon exotisk bläcksvamp tror jag också på.

0

Limpan

1 jul 2020 kl. 13:41

Har tre olika växter i denna kruka och kan inget om växter

0

Jonet

1 jul 2020 kl. 14:05

Den sista bilden är gul veckskivling som är vanlig i blomkrukor. Ska gärna en ny tråd så blir det mindre risk för förvecklingar

0

JanAUppsala

1 jul 2020 kl. 15:33

Det finns många frågor och svar om “gul veckskivling”, och om du googlar på den så får du veta mer!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone