0 496 visningar

12 svar

ostronskivlingar?

patrik

13 okt 2007 kl. 17:39

hittade dessa examplar på ett fallet träd. Det ser ut som om det kunde vara någon sorts ostronskivling? stämmer det?

ostronskivling?

0

SvenD

13 okt 2007 kl. 22:05

Skulle snarare tro att det är fråga om öronmussling.

0

tittit

13 okt 2007 kl. 22:08

hej.
var bor du????
Om det är på västkusten så är det nog öronmussling eller grisöra som den också kallas
Bohusläns landskapssvamp

0

Daniel Persson

14 okt 2007 kl. 00:06

Tittit: Du får ju det att låta som att öronmussling är begränsad till västkusten. Vill bara påpeka att det inte stämmer, den är ganska allmän.

Har själv påträffat den i Jönköpings- och Norrköpingstrakten.

0

Franco Matli

14 okt 2007 kl. 10:17

Du har rätt Daniel, i år hittade vi den i Stockholm region.

0

"JAS"

14 okt 2007 kl. 11:01

Jag trodde åxå för ett tag sedan att jag hittat något gott att äta men tji, var nog samma som ditt fynd.

0

patrik

14 okt 2007 kl. 13:20

dessa hittade vi på västkusten, så jag tror du har rätt!

Tycker ni att detta är en bra matsvamp?

0

tittit hardingz saxmark

14 okt 2007 kl. 13:40

Hej Jas . Dock ser din svamp inte ut som öronmussling utan som jag nyligen fick hjälp med på sg- ringmussling.Kolla min tråd på “Vad öär detta?”
Patrik!!!
Jag älskar öronmussling. Brukar skära den i småbitar o steka som bacon-jättgott. Dock lyckades ett gäng japaner avlida 2004 då de ätit mängder av dem i JAPAN.
Själv kommer jag att fortsätta äta dem.
Ni därborta i öst!!!
Grattis att Ni också får ta del av denna goda svamp. Men det är fortfarande Bohusläns landskapssvamp och i Pelle Holmbergs bok finns endast västkusten utnämnd som växtplats.
Men jättekul att den växer även därborta så att jag kan plocka den när jag är i mina hemtrakter.

0

"JAS"

14 okt 2007 kl. 13:51

Hej “tittit hardingz saxmark”! Ja det var helt fel av mig, kollade lite för dåligt. Sorry att jag visade fel bild Patrik!

0

Anders

14 okt 2007 kl. 15:01

Daniel!
Du låter ganska bitter i ditt inlägg. Varför är du inte glad???
Svampguiden är ju till för att hjälpa varandra, i en förhoppningsvis positivt anda.
Att den växer här på västkusten som Tittit säger var nog antagligen närmast till för att underlätta, snarare än att få någon att tro att den är begränsad till västkusten .

0

Daniel Persson

14 okt 2007 kl. 23:51

Anders: Jag kan intyga att det inte var något fel på mitt humör när jag skrev inlägget. Och bittar orkar jag helt inte vara, det tar för mycket på krafterna.

Inlägget gick bara ut på att påpeka för tittit (och läsare av hennes inlägg) att öronmusslingen är ganska allmän. Något som hon tydligen inte kände till sedan tidigare.

Och som hämnd(!) dristar jag mig nu till att övertolka dig, Anders:

Du lät lite förkyld i ditt senaste inlägg! Får jag rekommendera en Vicks? :)

0

A

15 okt 2007 kl. 16:46

Ja ha du har ju humor!!!

0

Tittit

16 okt 2007 kl. 07:55

Ja Patrik.
Jag håller med Anders, det handlar ju om att hjälpa till på bästa sätt.
O kolla in hans nämnda svampbok. Där står faktiskt att den är begränsad till västkusten. Man det är klart att det är roligt att den finns i övriga sverige också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone