0 1035 visningar

9 svar

Att göra papper av...

gunhild

13 okt 2007 kl. 21:10

Den här tickan ger fint vitt papper.
Bifogar också en bild från den vy som mött mig de senaste veckorna när jag hämtat tidningen. Finns det hur mycket flyttfåglar som helst?

0

Irene A

13 okt 2007 kl. 21:21

Hm, undrade häromdagen vart alla gäss på Röbäcksslätten hade tagit vägen, nu förstår jag var de är.

Vacker bild förresten, den ser ut som en riktig akvarell!

0

Tina N Kolsva

13 okt 2007 kl. 22:42

Ja, en härlig bild, tyvärr börjar de vackra färgerna blekna här hos oss.Löven rasar o gömmer de få svampar som finns. Får ta med kratta ut i skogen.

0

Irene A

13 okt 2007 kl. 23:23

Det är ganska lövfritt på träden här också, så jag tror inte att gunhilds bild är alldeles nytagen.

0

gunhild Västanfjället

14 okt 2007 kl. 09:17

Alldeles riktigt, den är nog nån vecka gammal jag rensade min mobil på bilder häromdan. Flyttfåglarna landar fortfarande för att äta upp sig. Vi bor granne med en potatisodlare som emellanåt odlar korn på tegarna, så det finns mycket att äta.
Bilden jag nu bifogar är garanterat ny, från i går morse kl 07 med 7 minusgrader.
I dag är det milt igen och regnar.

0

Gunhild

EG

14 okt 2007 kl. 10:19

Hur gör du papper av björktickan??

0

gunhild

14 okt 2007 kl. 16:44

EG du kan använda den här beskrivningen, har bättre hemma (är just nu i stugan) Byt ut pappersmassan mot svamp som du finfördelat och kört i mixer tillsammans med vatten.
Lycka till!
http://www.skapligtenkelt.se/papp.htm

0

Lena M

14 okt 2007 kl. 17:29

Låter intressant, jag har testat för några år sedan med pappersmassa , de här var något nytt .

0

gunhild

14 okt 2007 kl. 17:44

I den här kursen får man bl.a. lära sig att framställa papper av svampar. Man kan även framställa färger och måla på papperet.
http://www.emg.umu.se/utbildning/mhs/svamp/5mh042svamparnasfarg/index.html

0

Gunhild.

EG

14 okt 2007 kl. 17:44

Tack för att du delade med dig av din beskrivning Testade för flera år sedan men har glömt hur jag gjorde Ska plocka lite tickor o testa igen nu när svampsäsongen är över

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone