0 2142 visningar

19 svar

Vågar man sig ut under älgjakten??

Trattisen

14 okt 2007 kl. 07:20

Hej tänkte ge mig ut i skogen idag för att plocka lite svamp, men som sagt det är ju älgjaktstider. Vad bör man tänka på eller ska jag stanna hemma? Tänkte plocka neråt Hindås Bollebygdstrakten.

0

Charina Halland

14 okt 2007 kl. 09:17

Ta på dig nåt rött/orange. O gå inte där du ser att det sitter jägare.Fråga om det är ok att du är där eller om du ska gå nån annan stans ist.

0

Trattisen

14 okt 2007 kl. 09:30

Tack för tipset det brukar väl sitta skyltar längs vägen att jakt pågår

0

Charina Halland

14 okt 2007 kl. 10:57

Det gör aldrig vi. Inget man är skyldig att göra.

0

Brittis NV skåne

14 okt 2007 kl. 12:03

Bara för man inte är skyldig o sätta upp skyltar, innebör det inte att man bör låta bli! Jag tycker att det är toppen för både jägare och andra skogsbesökare! Om de tar ner skyltarna när de åker hem vill säga :o) Har hänt mig att samma skylar suttit uppe 2 veckor utan jägare, trist det!

0

Charina Halland

14 okt 2007 kl. 12:46

I vår (mycket lilla) skog är det inte så mycket spring så att vi ser oss tvungna att skylta med att vi jagar på vår egen mark.

0

otrevlig

14 okt 2007 kl. 12:53

Nä, sånt kan man väl vänta med tills man har skjutit av några lullande svampplockare…

0

Kylan

14 okt 2007 kl. 12:59

jag har råkat ut för älgjäger som viftat med bössan och sagt att jag ska ge mig iväg, vilket har åtlytts fortare än kvickt. Det är kanske så att det inte finns många älgar kvar idag att skjuta?

0

buffy

14 okt 2007 kl. 13:21

I Skåne har tydligen många jaktlag avstått från älgjakt i år, pga brist på älgar.
När vi plockar svamp brukar vi ha orange reflexvästar på oss när det är jakttider, även hunden.

0

Björn Arkenfall

14 okt 2007 kl. 13:48

Egentligen ska det väl inte vara någon fara. Jägarna ska ju identifera att det är en älg som kommer och inte en människa innan dom skjuter… Men för att ändå vara på säkra sidan är det bra med reflexväst. Det kan ju vara så att en jägare avfyrar en salva mot en älg och missar och bakom älgen längre bort står man själv och riskerar att träffas. Har man reflexväst ökar jag chansen att jägarna ser en och då inte skjuter.

0

Brittis

14 okt 2007 kl. 15:17

Både jag o hunden som skulle kunna tas för en mkt liten älg :o) har västar på oss! jag tycker att det hör till god ton att skylta, så kan man välja ngn annan stans att lulla i skogen på! För helst är jag i en jaktfri skog..

0

:(

14 okt 2007 kl. 15:33

Så fort det blir älgjakt så blir det ett jävla liv. Vet ni inte om att det är jakt året runt? Från första Juli till sista Juni.Då skulle det ju i princip va livsfarligt att vistas i skog o mark året runt. Inte sant?
Läs jaktabellen så ser ni att det är alltid nåt djur det är tillåten jakttid på.
Alla jägare är inte vansinnigt,skjutglada idioter. Kött vill ni ha men det ska inte finnas några jägare. Dessutom så är det vissa stadsbor som tror att det är allemansrätt i våra trädgårdar bara för att vi bor på landet.
Kamma till er o sätt er i soffan.

0

buffy

14 okt 2007 kl. 15:34

Det händer ju inte så sällan att jägare i hastigheten vådaskjuter både sig själva och andra, förra året var det många sådana olyckor. Det är inte konstigt egentligen - när man har suttit där ett par timmar blickstilla o småfrusit, så är det nog lätt hänt att man hamnar i någotslags hypnotiskt tillstånd mellan dröm och vakenhet så att man får för sig att allt som rör sig i skogen är villebråd.

0

b

14 okt 2007 kl. 15:36

Mink är det t ex fri jakt på året om, men det innebär ju inte att svampskogarna vimlar av minkjägare från morgon till kväll. Jakt är en sällskapslek som kanske inte egentligen lämpar sig i tättbebyggda områden - som t ex Skåne.

0

Charina Halland

14 okt 2007 kl. 15:56

Sällskapslek? Kan du förklara hur du tänker där? Utveckla dig lite är du snäll.

0

Svar till :(, vem det nu månne vara?

Brittis

14 okt 2007 kl. 18:04

Jo vi vet att det är jakt året om, det var inte det denna tråden gällde!
Det är fler, många fler jägare ute i skogen under älgjakten som nog är en av de största jakterna, rätta mig gärna om jag har fel!
Vad är det för fel på en tråd som tar upp säkerheten för “skogslullande” stadsidoiter, som jag då tydligen! Och jägarna själva? sedan kan jag bara sorgset beklaga intrånget på era trädgårdar, fast hur det hamnade här, förstår jag inte! Fast jag är ju bara stadsbo, jag!.....med ca 30 års boende på landet…

0

Gula

14 okt 2007 kl. 18:11

ÄSCH, samma visa varje höst!!!
Låt jägarna få sina 1-2 veckor i skogen under början av jakten, sen dämpas det ju ned ganska betydligt!
Och ingen har förbjudit er att använda det ni har mellan öronen…..

0

cicki T Belgien

14 okt 2007 kl. 18:19

Finns det någon statistik över skadeskjutna svampplockare per år? ;)

0

Charina Halland

14 okt 2007 kl. 18:22

En o annan bärplockare är väl nerlagd genom åren. Men hur statistiken ser ut för svampplockare vet jag tyvärr inte.

0

evaldh j

14 okt 2007 kl. 18:40

Tänk på att du kan bli skuten i bilen med av jägare:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone