0 298 visningar

12 svar

3 från ett tort Spanien!

"JAS"

14 okt 2007 kl. 11:31

4 dagar är alldeles för kort tid att besöka Costa Brava och alldeles för kort tid om man skall leta svamp i detta snustorra lansdel. De djupa dalarnamed eventuellt lite fuktighet är så snåriga så de är totalt oframkomliga och upp i pyreneérna var det ingen tid till. Endast ett levande ex. Någon kremla kanske och en torr röksvamp och så skördade Blodriskor till ett svindlande pris. Nästa gång får man fylla resväskan med svamp för här betalar man tydligen hur mycket som helst. Resan kostade 400:- t/r hotellet lika mycket: 20kg svamp á 200/250:- Oj jag får börja resa mer och plocka mer svamp. Ola kom igen nu här finns en marknad!

0

Nina H, Sthlm norr

14 okt 2007 kl. 12:30

Prova Costa Tropical nästa gång - kan rekommendera; Torre del Mar, liten spansk semesterort, bra priser på både mat och boende, fantastisk strandpromenad, OCH i bergen ovanför har jag hittat finfina champinjoner; Nerja, lite lyxigare, mer “turistigt”, men pittoreskt så det förslår, härliga badvikar; La Herradura, spanskt men lite dyrare än Torre; Almuñecar, min “favvo”, mycket historia, lite blandade turister, fantastiskt mikro-klimat, med bananer, cheromoya, mango, avocado mm. I torsdags var det ca 28 i luften, 23 i Medelhavet.

0

"JAS"

14 okt 2007 kl. 13:46

Hej Nina H, Sthlm norr Jag var faktiskt i Torre del Mar. Kanon! Kom hem i går.

0

Välkommen hem!

Norma nö skåne

14 okt 2007 kl. 13:57

Välkommen hem till ett torrt skåne.Har varit ute i helgen och letat svamp, men det är väldigt torrt i markerna iaf i nö skåne.Trattisarna är färdig torkade på plats i ute i skogen!

0

Välkommen hem!

"JAS"

14 okt 2007 kl. 14:29

Tja jag hinner inte med någon svampplockning kommande vecka så jag får hoppas på Västervik nästa vecka. Vi ska väl inte hoppas på regn men det är klart för svampens och våran skull som ska plocka den vore det ju kul med en bra avslutning på “säsongen” (kan vara långt kvar än men tempen sjuker, hualige) Tack för välkommnadet annars!

0

"JAS"

14 okt 2007 kl. 16:36

Nej, fel av mig Tosse Del Mar så klart

0

JAS

Ola H

14 okt 2007 kl. 19:28

Får väl säga välkommen hem jag med! Fast jag förstår ju inte hur man kan resa från Sverige mitt i svampsäsongen! Det var inte småpengar för blodriskorna du. Får nog höja lite till grossisterna denna vecka för trattisar o gula:)

0

JAS

"JAS"

14 okt 2007 kl. 20:10

Hej Ola! ja det stora problemet är att min bil fortfarande inte går att köra, dels pga. ett inbrott i den för 3 veckor sedan, dels för att reservdelarna är restade från USA. Så vad göra? jo kort tröstresa med polarna och hoppas på att bilen är klar när man kommer hem. Men ICKE sa nike, så det blev ingen svamputflyckt denna helgen heller. (SKIT) Du Ca: 380:- för 1kg blodriskor!!! det bästa jag fått är 110:- för gulisar och 76:- för Trattisar (till grossist) och det var ju riktigt bra med tanke på att det var i mitten på 80talet. Har du kollat att sälja till Tyskland??

0

Och jag var i Almuñecar!

Nina H, Sthlm norr

14 okt 2007 kl. 20:11

Och jag kom hem från Almuñecar i förrgår!!
Härligt väder va?
“Åka från svampsäsongen” var det inte fråga om här - och vid en snabb koll igår så var det lika tomt som innan, om man undantar 1 (EN!) blek taggsvamp!!
Men hur hamande du ända uppe i Costa Brava?????

0

JAS

Ola H

14 okt 2007 kl. 20:23

Hej JAS
Tråkigt med Bilen! Du kanske ändå har nå´n vecka på dig innan vintern är här. Har funderat en del på Tyskland faktiskt. Problemet är väl hur man kommer i kontakt med rätt grossist. Kanske tar mig en tur ner på måfå i vinter för att reka. Gäller då att i nå´n större stad hitta ett grossistområde liknande Stockholms Årsta eller Göteborgs partihallar kanske. Om jag bara lyckas lokalisera en potentiell kund så är nästa steg att invänta ny säsong, lasta kylbilen, åka ner och hoppas på napp. I vilken svensk stad har du sålt till grossist JAS?

0

Och jag var i Almuñecar!

"JAS"

14 okt 2007 kl. 20:24

Hej Nina H, Sthlm norr! Lungt och skönt inte så mycket turister så här års och i Tossa är det aldrig mycket turister, nära till många sevärdigheter och så har jag polare som brukar åka dit. Det var en av dem som ringde en dag och frågade -ska du med nästa vecka, och så fick det bli. När det gäller svamp så är jag säker på att få ihop min lövkorg med trattisar och en massa annat på köpet nästa vecka i Västervikstrakten.

0

JAS

"JAS"

14 okt 2007 kl. 20:30

Grossit i Hamburg och direkt till torghandlare i Lybeck. Det är ju länge sedan nu men en bra grossist i H-burg är nog inte så svår att hitta, min kontakt har flyttat tyvärr men det finns ett rätt nytt grossistområde som är STORT. Ska kolla lite.

0

JAS

Ola H

14 okt 2007 kl. 20:32

Tacksam för det JAS.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone