0 365 visningar

16 svar

Musseron

Lena M

14 okt 2007 kl. 15:45

Jag har en svamp från igår som jag tror är svavelmusseron , men jag kände ingen lukt och smaken kan jag inte ta igen, kan det bero på att den varit frusen ?
Funnen i blandskog.

0

Franco Matli

14 okt 2007 kl. 16:58

Verkar kunna vara Rödbrun svavelmusseron = Tricholoma bufonium, som har samma lukt som svavelmusseron men rödare hatt och samma växtplatser. Oätlig

0

Irene A

14 okt 2007 kl. 17:06

Riddarmusseronerna är kanske inte fullständigt utredda än, så jag är säkert ute på hal is här.

Den du har på bilden, med småfräknig hatt, tycker jag är mest lik arten som växer med asp, som kallas Tricholoma frondosae om man följer de senaste utredningarna av den här artgruppen.
I tallskog har jag sett flera arter eller varianter, dels en som är snarlik den ovannämnda (ofta mycket småväxt), dels en större knubbig art med kraftigt gula skivor och fot, och hatt som blir rödbrun när den kommer upp i ljuset. Den har ibland kallats Tricholoma auratum, men det anses numera att Tricholoma equestre är det namn som ska gälla för den.

En nybeskriven blekare art, Tricholoma ulvinenii, tror jag mig ha sett. Den hade ljust gul hatt som bleknade och grånade något när den blivit solexponerad (ungefär som våra kantmusseroner gör).

Vilken av arterna du har på bilden, vågar jag alltså inte säga säkert, såvida den inte växte intill asp…

0

Lena M

14 okt 2007 kl. 17:20

Mest ungskog av tall med inslag av lövträd, men vilka är jag osäker på, iallafall inte björk.

Kollar nästa gång jag ska ditåt till mitt frostvaxingställe, om en dag eller två.

Förstår av era svar att det inte var så helt enkelt.

0

Franco Matli

14 okt 2007 kl. 17:47

Jag tror att Irene är inne på rätt spår din svamp verkar vara lite för stor för att kunna vara Rödbrun svavelmusseron och sen att du inte kände lukten (Okså som Frysen) utesluter den.

0

Mikael R

14 okt 2007 kl. 19:36

Nog skulle jag kalla denna för riddarmusseron, Tricholoma flavovirens, och som växer med asp.
Det är tydligen inte så enkelt om man håller på att revidera och omvärdera artgruppen. Skulle flavovirens alltså enligt förslag komma att kunna heta frondosae i fortsättningen?

0

Irene A

14 okt 2007 kl. 22:55

Namnet T. frondosae är ännu inte allmänt accepterat i mykologvärlden, men det vore nog bra om det blev så, för de andra namnen som har förekommit (equestre och flavovirens), har använts på än den ena, än den andra arten och ibland inkluderat båda arterna. Det ansågs tidigt att T. flavovirens var en synonym till T. equestre (“stor riddarmusseron” som växer i tallskog), och jag känner inte till varför en del har valt att använda T. flavovirens på arten med asp. Allmän förvirring förmodligen, för från början skilde man inte ens på de båda arterna.

PS.
En liten parentes bara: För den som orkar finns det en artikel här som redogör för motivet att använda namnet T. equestre:
http://www.im.ac.cn/UserFiles/File/2006(2005)Deng+Yao%20Tricholoma%20equestra%20My.pdf

För att få veta mer om den diskussionen och namnet T. frondosae på arten med asp, skulle jag ha behövt artikeln av Kuulo Kalamees i Folia Cryptog. Estonica 38: 13-23, men den har jag inte hittat på webben.

0

cicki T Belgien

14 okt 2007 kl. 23:02

Irene, är “in/och/utvandrad” est. Har försökt googla men hittar inget heller. Vill du att jag kontaktar honom?

0

Irene A

14 okt 2007 kl. 23:16

Tack för erbjudandet, cicki! Snällt av dig, men det är inte så noga för min del (fast Mikael kanske vill veta mera?).
Jag tänker inte fördjupa mig i det nu, för jag har själv fullt upp med andra svampproblem (spindlingar, taggsvampar, fingersvampar, noppingar och annat).

0

Irene A

Elisabeth J

15 okt 2007 kl. 09:02

Hej!

Vilka taggsvampar har du problem med?
Är det av släktet Sarcodon?

Här har det varit en mycket dålig säsong för dem!
Jag är men och inventerar och rapporterar “Fjälltaggsvampar”
Efter alla år i skogen så vet jag var de växer, även ramarior har det varit dåligt med.
Ni verkar ha haft en bättre säsong på vissa arter än vad vi har haft!

0

Irene A

Irene A

15 okt 2007 kl. 14:07

Mitt taggsvampsproblem just nu är en liten Hydnellum från Gotland (scrobiculatum eller concrescens, det är frågan..).

Jag har också inventerat fjälltaggsvampar häruppe i höst. Det måste ha varit osedvanligt gott om skrovlig taggsvamp, för tillsammans med goliatmusseroner och gråtickor var det mest dem jag hittade. Motaggsvampen såg jag däremot bara på en enda av lokalerna, så den måste ha haft ett ovanligt dåligt år. Det är ju så med Sarcodon-arterna, att det kan vara långt mellan åren som de syns till på en växtplats.

Ett par Ramarior samlade vi också in från Gotland, se bilder. Det ska nog kunna sättas namn på dem vad det lider..

Hydnellum, Ramaria, Ramaria

0

Irene A

Michael Krikorev

15 okt 2007 kl. 15:41

Hej Irene, jag har också inventerat taggsvampar åt länsstyrelsen i höst och fått se en del roliga taggsvampar. Hoppas du får ett namn på taggsvampen från Gotland. De är inte lätta att artbestämma de där Hydnellum-arterna. Speciellt inte komplexet kring concrescens där närstående arter som H. tardum, H. cumulatum och H. scrobiculatum förekommer:
http://www.sci.muni.cz/botany/mycology/hydna.htm#hydnell

Den sista av dina fina bilder på fingersvamparna skulle kunna föreställa fläckfingersvamp (Ramaria sanguinea) med typiskt citrongul fruktkropp och rödfläckig fotbas. Bifogar bild från ett Upplandsfynd nu i höstas.

Fläckfingersvamp (Ramaria sanguinea)

0

Hans v E

15 okt 2007 kl. 15:49

Snacka om att krångla till det. Din svamp är en helt vanlig riddarmusseron. Svavelmusseronen är en mycket mindre, gul svamp som luktar gas.

0

Hans

Irene A

15 okt 2007 kl. 16:41

Du kan väl i alla fall berätta vad “vanlig riddarmusseron” heter på latin?

0

Tack Michael

Irene A

15 okt 2007 kl. 17:14

för länken till den intressanta taggsvampsartikeln, den kände jag inte till förut!
Mitt eget mikroskop räcker inte till för att urskilja spordetaljer tillräckligt säkert, jag får se framöver om någon förbarmar sig över kollekten.

Har också varit inne på fläckfingersvamp på den sista, men varit osäker på om det finns något annat att förväxla den med..? De var väldigt lika på bild i alla fall.

0

En försiktig synpunkt

Joachim Krumlinde

15 okt 2007 kl. 19:03

Diskussionen om taggsvampar och fingersvampar här är mycket intressant och bilderna fina - men, snälla, starta en NY tråd om detta i stället för att kapa en existerande tråd om musseroner.

0

Hans

Hans v E

15 okt 2007 kl. 21:29

Det viktiga var att upplysa Lena om att det är riddarmusseron och inte svavelmusseron. Inte behöver jag väl berätta för dig Irene att riddarmusseronen heter Tricholoma equestre eller flavovirens. Sedan finns auratum också men det är oväsentligt i sammanhanget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone