0 1239 visningar

8 svar

Kastanjechampinjon...

Evus

14 okt 2007 kl. 16:38

...säljer dom på ICA Maxi såg jag i dag.
Har aldrig hört talas om den förut.
Vad är det egentligen för skillnad på den och andra champinjoner, ni som smakat?

(fast här på forumet kanske det inte finns någon som köper champinjoner….:-)bara plockar )

0

Joachim Krumlinde

14 okt 2007 kl. 16:42

Det finns en massa fantasinamn som handeln hittar på. T ex är skogschampinjonerna i affärerna inte alls några skogschampinjoner.

0

Evus

14 okt 2007 kl. 16:46

Jaha, jag kände väl på mig att det inte fanns kastanjechampinjoner, hittar den i alla fall inte någonstans i mina svampböcker.

Skogschampinjonerna i handeln, är de odlade, men att det är samma art som de som växer i skogen?

Det där var säkert en jätte dum fråga, men jag undrar.

0

Lena M

14 okt 2007 kl. 16:50

Jo då Evus, det har hänt att jag köpt champinjoner i aff. fast jag har en massa skogssvamp i frysen.
Jag tycker om dem råa och till för tre - fyra år sedan odlades de här ,i en nedlagd gruva.
Utkonkurerade tyvärr, tror de var av Polen som höll lägre priser.
Men som sagt kastanje ch. har jag aldrig hört talas om.

0

Irene A

14 okt 2007 kl. 17:16

De champinjoner som förekommer i handeln hos oss, är olika varianter av trädgårdschampinjon, Agaricus bisporus. Det finns både helvita och mer eller mindre brunfjälliga sorter, det är de senare som får nya flashiga namn av grossisterna.

0

Evus

14 okt 2007 kl. 17:37

Tackar för svaret.
Då blev jag lite klokare.

0

Franco Matli

14 okt 2007 kl. 17:52

I handel finns en trädgårdchampinjon
som kallas Portobello (Odlad) dom brukar vara stora och utbrädda.Också  den en handels namn.

0

Evus

14 okt 2007 kl. 18:02

Ja den såg jag också i dag.

Sen någonting som jag knappt kan stava till…chikuata..någonting, dom satt ihop i knippen.

0

"JAS"

14 okt 2007 kl. 18:02

Det är med svampen som med äggen. “Prima Lantägg” OK kan någon sälja mig några kg. “Stadsägg” då eller??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone