0 1024 visningar

39 svar

Finns det fortfarande gula kantareller???

Annika

15 okt 2007 kl. 15:38

Hej tänkte höra om det fortfarande finns gula kantareller att plocka? Har varit ute ett par helger nu men bara hittat trattisar. Säsongen kanske börjar ta slut. Kan nämna att jag plockar i Hindås. Kanske dax att byta skog. Om det är någon här som kanske vill avslöja något ställe vore det väldigt snällt, vore kul att få någon gul kantarell iår.

0

"JAS"

15 okt 2007 kl. 16:24

Hej Annika! Du bor ju på en fin plats, nära till skogen, åar och sjöar. Jag har inte så bra koll på nederbörden i ditt område men västsidan är väl inte torr eller? Nu är det ju så att gulisar kan man hitta rätt långt in på hösten men de gillar inte frost så bra. När du plockar trattisar så dra en lov i lungna, söder och västerslutningar så är det inte omöjligt att det dyker upp en och annan gulis. Det finns kanske lite annat godis där i skogen, hela livet är inte bara gulisar ska du veta.

0

Annika

15 okt 2007 kl. 16:54

Tack för tipsen

0

Agneta Backlund

15 okt 2007 kl. 19:12

Hej Annika
Jag plockade gula kantareller förra helgen c:a 4liter.Denna helgen plockade jag trattisar men hittade även några gula. jag bor i Mariestad så det borde finnas gula hos dig.MVH Agneta

0

klas jaederfeldt

15 okt 2007 kl. 20:14

nej det finns inga gula kantareller, däremor så finns det KANTARELLER som är gula, hittade senast i lördags 2 st

0

Ola H

15 okt 2007 kl. 20:23

Kan berätta att jag som svampköpare fick in ca. 300 kg kantareller i går eftermiddag. De flesta var gula i olika nyanser, några med inslag av rött och några var faktiskt vita.

0

Hans v E

15 okt 2007 kl. 21:19

Det har aldrig funnits gula kantareller men kantareller är gula.

0

Hans E

Karin Hedén

15 okt 2007 kl. 21:39

Varför ser Du inte “gula” i kombinationen “gula kantareller” som ett adjektiv?

0

Hans E

Ola H

15 okt 2007 kl. 21:43

Den frågar luktar lite intelligent. Bra fråga Karin!

0

Hans E

"JAS"

15 okt 2007 kl. 21:51

Finns det trattkantareller eller är det kantareller med tratt?

0

Hans E

Ola H

15 okt 2007 kl. 21:53

Den var lite klurigare JAS, men jag tror svaret är ja.
:)

0

Hans E

b

15 okt 2007 kl. 22:05

Ordet gula i gula kantareller är ju självklart ett adjektiv, medan tratt i trattkantareller är ett prefix som tillhör substantivet. Det finns dessutom även gula trattkantareller.

0

Hans E

telma

15 okt 2007 kl. 22:11

I helgen plockade jag stora kantareller, de var gula.

0

klas jaederfeldt

15 okt 2007 kl. 23:03

som kanske alla vet vid detta laget så vekar jag för att svampen skall kallas för sitt rätta namn som är KANTARELL, (utan några tilsatser som gul före) men det är riktigt som alla säger att svampen Kantarell har en gul färg

0

Till Karin

Hans v E

15 okt 2007 kl. 23:11

Därför att jag vet att det felaktigt används som en del av artnamnet.

0

Ulla

15 okt 2007 kl. 23:44

Jag hittade 10 stycken idag i skellefteå Västerbotten
Lite blöta men dom var goda när man åt upp dom direkt

0

Bengt Sandh

16 okt 2007 kl. 00:30

Nu får det vara slutdiskuterat om “gula kantareller”. Ett sådant artnamn finns inte, det heter som Klas J. påpekar KANTARELLER och inget annat.

Alla ni som envisas med “gula kantareller”, varför ger ni inte upp? Vi som slår ett slag för “kantareller” är varken besserwiisers eller snobbar men vi hävdar att man ska kalla saker vid sitt rätta namn.

0

Kärt barn har många namn!

Elisabeth J

16 okt 2007 kl. 00:45

Kärt barn har många namn!

Tänk på vad många blommor som har både smeknamn och lokala ortsnamn,fortsättning följer….......i den här debatten och lär aldrig ta slut.

0

per ddd

16 okt 2007 kl. 01:09

helt rätt bengt ! gula kantareller har aldrig funnits och kommer heller aldrig att finnas mer än hos ett stort antal svampamatörer !!

0

per ddd

16 okt 2007 kl. 01:11

men visst är kantarellerna i avtagande för säsongen. i fredags blev det så bara 500 gr för mig mot tidigare normalt runt 2 kg varje vecka sedan midsommar. men trattkantarellerna kommer fint nu med ca 3-4 kg varje vecka på 3-4 ställen

0

Daniel Persson

16 okt 2007 kl. 03:28

Om man befinner sig på ett forum, och träffar på en massa gubbar som är kverulanta, så kanske man väljer att kalla dem för “kverulanta gubbar” eftersom det krävs färre knapptryckningar.

Därigenom vet alla att man syftar på de gnälliga gubbarna och inte de trevliga, vältaliga, kunniga, roliga gubbarna (och gummorna förstås!) som också härjar på forumet.

“Det finns inga gula kantareller, däremot finns det kantareller som är gula…”

Det citatet kan gå till historien och bör tryckas på fina tröjor omedelbart. Eller förlåt, “på tröjor som är fina!”

Suck…

0

klas jaederfeldt

16 okt 2007 kl. 16:07

tack för tipset Daniel,nästa gång jag kommer på en marknad där det finns chans att trycka tröjor skall jag ha den texten

0

Annika

16 okt 2007 kl. 16:49

Det blev en väldig debatt för att jag råka skriva fel. Är ganska ny på detta forum. Tyvärr fick jag ju inga svar på min fråga. Lite trist att vissa skall kommentera minsta lilla fel. Det här var både första och sista gången jag ställer en fråga här. Tack för mig!!

0

Lena M

16 okt 2007 kl. 17:01

Hej Annika, bry dig inte vi är många som blivit pikade genom åren och det är inte så illa ment.

Ang. kantareller så plockade jag 55 st i söndags på ställen jag varit på många gånger i höst.
Men jag bor i Torsåker, Gästrikland

0

MH

16 okt 2007 kl. 17:11

Hej Annika, på en dryg timme plockade vi ca 10 liter kantareller (vågar man skriva att de var gula?) utanför Fjärås i helgen. Några hade lite ålderskrämpor men de flesta var fräscha.

0

Annika

16 okt 2007 kl. 17:29

Får man fråga var utanför Fjärås??

0

Annika det finns fortfarande gula kantareller???

"JAS"

16 okt 2007 kl. 18:02

Du ska inte bli rädd för de som tycks märka ord, de vill nog bara väl och vill att vi noviser skall lära oss att utrycka oss på ett korekt sett. jag har bara varit här i några veckor och har åxå fått en del hugg men jag har åxå stuckit ut hakan ordentligt några gånger och kommer med stor sanolikhet att forsätta med det. Så ge inte upp och visst fick du väl svar på din fråga även om det hände en massa annat åxå. Ha de så bra och lycka till med de “gula kanatellerna”

Några har sett den förut

0

Annika

AM

16 okt 2007 kl. 18:04

T.o.m i Norrbotten lyckades vi hitta kantareller ,som var gula ! ,i fredags. Så det finns nog lite här och var fortfarande.

0

JAS

Elisabeth J

16 okt 2007 kl. 18:53

Hej!

Får jag låna din bild som skrivbordsunderlägg, du förgyller forumet med så många fina bilder, jag blir så glad, och även din spontana generositet i ord till oss medmänniskor,fortsätt med det!

0

JAS

Evus

16 okt 2007 kl. 18:57

Ååh, denna bil är helt underbar.
Jag har nog sett den förut, men den tål att tittas på igen.

Jag fick helt plötsligt väldigt mycket salivavsöndring.

0

JAS

Evus

16 okt 2007 kl. 18:57

BILD

0

Elisabeth J

"JAS"

16 okt 2007 kl. 19:03

SJÄLVKLART Elisabeth J. Jag har tagit till mig av några av era åsikter och funderar nu starkt på att göra en “Bilderbok”(svamp & natur) men det dröjer ju något år men tills dess får ni ta del av dem här.

0

Förlåt Annika

Hans v E

16 okt 2007 kl. 20:45

Vi märker inte ord, vi pikar inte, vi bara upplyser om vad svampen heter. Här på guiden har det debatterats om detta i flera år, så det är svårt för oss att förstå att när någon ny på forumet skriver gul kantarell är det inte för att retas.

0

Till Annika...

Michael Krikorev

16 okt 2007 kl. 22:10

Hej Annika!

Det är jag som driver denna hemsidan och vill bara påpeka å mina och Svampguidens vägnar att det är helt OK att säga “gul” och “gula” kantareller här i forumet. Alla (med några få undantag) förstår precis vad som menas så bry dig inte om att det finns några envisa paragrafryttare som inte kan släppa förbi ett inlägg om “gula kantareller” utan att kommentera det.

Jag tycker det är bra att Hans och Klas upplyser om de rätta svampnamnen men ibland kan upplysningarna feltolkas och uppfattas som påhopp, tillrättavisningar och pikar vilket är synd. Men som sagt… alla vi andra har inga svårigheter att förstå vad du menar. Jag är själv paragrafryttare och “listmänniska” i mångt och mycket men försöker hålla en pragmatisk snarare än fanatisk inställning till fakta.

0

MH

17 okt 2007 kl. 13:34

Annika: Jag känner inte till området exakt (jag var bara där på besök) men vi åkte några kilometer österut och hade ibland Lygnern inom synhåll söder om oss.

0

Michael

Maya K. I. Västerbotten

17 okt 2007 kl. 14:27

TACK för ditt inlägg. Det vore ju synd om vi skrämmer bort nybörjare, som inte känner till jargongen här på forumet.

0

Rolf Wallberg

18 okt 2007 kl. 20:23

I går plockade jag ett stort antal kantareller, som var så bleka, att de var mer vita än gula. Detta är ett av mina favoritställen sedan många år - alltså inget unikt med den vita färgen. Fråga: Är det vita kantareller, eller det kantareller som är vita?
Jäkla tramssnack ni håller på med!!

0

hasse

19 okt 2007 kl. 00:40

hej sitter just nu mummsar på en macka med GULA KANTARELLER nammm nammm gott:)

0

Hasse

klas jaederfeldt

19 okt 2007 kl. 01:01

trevligt för dej, men det måste ju vara rena bantarmaten ,för dom finns ju inte

0

Salasias

19 okt 2007 kl. 01:20

Jag tycker att den som inte vet vad en gul kantarell är borde gå en svampkurs.t färörut
Och jag har sagt det förut - Så jäkla “ofolkbildningsmässigt” att inte bara svara på frågan, utan leda det till en snobbig “vetenskaplig” diskussion.
Ett utmärkt sätt att inte vilja sprida svampkunskap. Och hålla “nya” ute Snobberi!
Jag hade tänkt gå med i en svampförening i Sthlm-trakten, men är tonen den där, får det vara.
Men det kanske inte är svampforumets uppgift att sprida intresse, lust och kunskap om svamp.
Vad trött jag blir…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone