Om färgerna är rätt återgivna föreslår Sorgmusseron = T.triste
den ockra färgat hattkanten och den svaga lukten och smak pekar dit.Gråmusseron luktar mjölaktig och är en aning pepprig. (inte alla kan känna det).Musseroner är mycket variabla inom arten (morfokromatiska)
Tack Franco, sorgmusseron säger du, ja de var bara en slump att jag såg dem ,så diskreta bland löven efter dikeskanten.
Men de här jag såg idag var större och växte i ren tallskog och då vill jag ha det till gråmusseron, doft ingen kännbar, smak mild. Är det den tro ?
(även riddarmusseroner växte i närheten)
Är du säker på att det bara är en art på bilden?
De två översta ser ut att höra ihop, och den mörka skiveggen tyder på att de är gallmusseroner, men de ska ha skarp eller bitter smak.
De övriga skulle däremot kunna vara jordmusseroner (eller något annat i den besvärliga gruppen).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.