Som en förhållandevis oerfaren svampplockare som för bara några år sedan bara plockade kantareller och dyrlikt har jag naturligtvis haft några funderingar. men det har löst sig, och nu plockar jag allt möjligt, från soppar, riskor och skivlingar.
Men av någon anledning har jag inte vågat mig på kremlorna än. Kanske är jag lite rädd att förväxla dem med någonting giftigt eller oätligt (svampförgifting är inte någonting trevligt).
Finns det några bra tips för en nybliven kremelplockare?
Det är väl det klassiska knepet för kremlor - smaka!
*Skarp i smaken: oätlig.
*Mild i smaken: ätlig.
Men en förutsättning för att detta ska fugnera är att man säkert kan identifiera svampen som kremla.
Själv plockar jag inte kremlor. Jag ids inte kröka rygg och smaka, och har man smakat 5-10 skarpa så smakar allt skarpt…
Visserligen måste man alltid smaka på alla kremlor, men om man låter vissa kremlor vara behöver man inte kröka så mycket rygg och inte heller tugga så mycket skarpt. Jag brukar plocka mörkbrunröda exemplar (färgen varierar som sagt var väldigt på kremlor) med helt vita fötter, vanligtvis får man då med sig mandelkremla hem och en pastasås på sådan och lite charlottenlök är något du inte borde missa…
Lycka till !
Om du har lärt dig att skilja kremlor från andra skivlingar tycker jag att du kan prova:
Kantkremla
(Min favvokremla) *Mörkt laxrosa hatthud som inte riktigt räcker hela vägen ut och en tunn vit kant syns (därav namnet)
*ganska kort, hård fot (utmärkande drag)
*mild i smaken
Storkremla
* Stor och ståtlig kremla med varmröd hatthud. Foten är vit, men kan ha _lite_ röda stråk.
Smakar milt men unga ex kan ha lite styrka i smaken.
Denna kremla hör till årets tidiga kremlor.
Grönkremla
Växer med björk. Grön hatthud, medelstor kremla, tidig. Blir den skadad, får den bruna fläckar efter ett tag. Mild, men kan ha lite styrka i smaken som ung.
Tegelkremla
En av de första kremlorna. Tegelfärgad kremla som tillsammans med storkremla brukar lysa upp barr- och blandskogar på sensommaren. Grånar vid skador. Kan ha lite styrka i smaken men är inte särskilt skarp. Lätt kremla, men ingen av mina favoriter.
Vinkremla
Vinröd, vacker, medelstor kremla.
Drar man av hatthuden är köttet lite vinrött också. köttet grånar vid skador.
Riskor kan du ju. Kremlor är liksom riskor “spröda” svampar och inte trådiga som andra skrivlingar. Blöder inte som riskor.
Har ALDRIG hylleplättar på hatten, ring, strumpa eller fjällkransar.
Brukar vara färgglad på hattens ovansida och resten av svampen är ofta vit. (På vissa är foten rödaktig.) (Vissa har lite gulaktiga skivor.)
Lycka till! :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.