0 228 visningar

7 svar

Vad kan detta vara?

John

15 okt 2007 kl. 20:19

Jag undrar vad det är för svampar och om de går att äta, och jag hoppas att bilderna ska funka denna gång. De växer under en björk i trädgården.

0

Irene A

15 okt 2007 kl. 20:30

Honungsskivling - och jag tycker att det är en mycket god svamp om man tar små hattar, förkokar och sedan knapersteker dem. Trots noggrann tillagning är det tyvärr inte alla magar som tål den.

0

John

15 okt 2007 kl. 22:17

Tack! Det var roligt att veta att man kan ha ätabara svampar inpå knuten. Nu ska jag prova och jag hoppas att jag klarar av den.

0

Irene

gunhild

15 okt 2007 kl. 22:34

Irene menar du avkokning alltså att man kokar svampen och häller bort vattnet?
http://svampguiden.com/art/visa/armillaria_mellea

0

mona

15 okt 2007 kl. 22:53

Svälj inte ens en plutt av rå svamp för säkerhets skull!

0

Gunhild

Irene A

16 okt 2007 kl. 13:53

Ja, avkokning innebär i princip samma sak som förkokt - att man kokar hattarna några minuter i vatten innan man steker dem (inte för länge, då blir de mosiga). En snabbvända i stekpannan för att bryna dem, är oftast inte tillräckligt för att få svampen genomstekt, och det är viktigt att de tillagas väl.

0

buffy

16 okt 2007 kl. 14:05

Skogarna i mina trakter (NV Skåne) är nu helt osannolikt knökfulla med honungsskivling, man ser stora blaffor med såna svampar överallt. Jag tycker det verkar illavarslande, honungsskivling är väl en mkt glupsk parasit?

0

Irene A

16 okt 2007 kl. 14:54

Mycket honungsskivling i skogen kan vara illavarslande. I regel lever de som saprofyter, d.v.s. av död ved. De brukar inte klara av att glufsa i sig levande träd på egen hand, men träd som har angripits av insekter eller andra svampar, eller stressats (av t.ex. torka, för mycket regn eller övergödning), tappar motståndskraft, och då får honungsskivlingen också en chans att agera som parasit.
I tät granskog på kalkrik mark är det oftast rottickan som drabbar träden först, sen kan honungsskivlingen utnyttja det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone