Hejsan
Jag har en fråga om torkning av trattkantareller. Uppskattningsvis, hur många gånger sin egen storlek/vikt krymper trattisar efter torkning? Jag förstår att svaret måste bli ungefärligt och att det beror på vattenmängd vid plockning.
Men på en höft….?
Enligt Pelle Holmbergs svampkokbok förhåller det sig enligt följande:
5 dl färsk svamp= 100 g färsk
5 dl färsk svamp= 2 dl förkokt
5 dl färsk svamp= knappt 100 g förkokt
5 dl färsk svamp= 1,5 dl torkad
5 dl färsk svamp= 10 g torkad
Du ser att utgångspunkten är 5 dl svamp, sedan så anger de måtten både i dl och gram.
Lycka till
Jag brukar alltid ange mina färska svampar i vikt (kg) vilket ju kan variera p g a vatteninnehåll men jag tycker också att volymmåtten kan variera beroende på hur stora svampar man har.
Jag har någon gång vägt upp 500 g trattkantareller och efter torkning fått dem till ca 50 g. Detta kan ju då variera som sagt.
5 dl färsk svamp= 100 g färsk
5 dl färsk svamp= 2 dl förkokt
5 dl färsk svamp= knappt 100 g förkokt
5 dl färsk svamp= 1,5 dl torkad
5 dl färsk svamp= 10 g torkad
Här säger ju Pelle Holmberg 100g färsk = 5 dl färsk svamp = knappt 100 g förkokt. Detta kan ju inte stämma.
Tar jag 5 dl färsk svamp, väger svampen till ca 100g. Tar sedan och förkoker den, väger den igen så får jag väl inte knappt 100g på vågen. Eller?
Inlägget var menat att vara roligt! Tyvärr blir inte allt som man menar, så jag gör helt enkelt en puuudel, åtminstone en liiiten.
Jag äter trattkantareller också, men ffa annat. Favoritsvampar kanske kan bli ett vinterämne?
Här (Uppland) är det visserligen lite snö, men allt växer inte på marken—och snön är förgänglig!
Hej Jan!
Tack för svaret. Dessa måttabeller gäller för alla sorts svampar.
Jag har själv kalle och sotvaxing som stora favoriter.
Snön har regnat bort och idag, om en liten stund, sticker jag ut och gör en reka för att se om jag hittar några djupfrysta trattisar.
Det blir underbar dag här idag. 3 grader kallt, blå himmel och solen skiner.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.