Ja, det undrar jag också. Hittade såna i helgen och trodde det var brunsopp (jag är en novis). När jag kom hem och tittade i svampboken kom jag fram till att det kunde vara Rutsopp, men är ej säker. Är rörlagret svagt rosa? Det var det på dom jag hittade. Jag slängde dom för jag var osäker men det var kanske dumt. Hoppas nån annan vet bättre än jag.
Ja Gallsopp skulle jag gissa på också (Nr 2). Jag var ute en dag förra veckan och skulle titta efter K-J men hittade bara Gallsopp. Jag plockade först ett par för att se om det var en släkting (Brunsopp el. en variant av stensopp) tills jag började hitta många och såg att det absolut inte var K-J eller stensopp. När jag smakade på den så visste jag och de rosa rören visar också på detta enligt beskrivning i boken.
Givetvis blir jag då nyfiken på rottryffeln.
Användbar? Eller skall den stå kvar?
Bild 2 skulle säkert kunna vara finluden stensopp då den stämmer in bra på beskrivningen jag tittat på nu. Är helt vit i rörmynningar och kött, och visst är dom ludna som persikor. Det enda som gör att jag tvivlar lite är färgen, men det skall jag kanske inte hänga upp mig på eftersom att det säkert kan variera väldigt beroende på olika faktorer.
Affe
Rottryffel (Scleroderma citrinum) är oätlig/svagt giftig, så den bör du låta stå. :-)
Med din beskrivning är jag 100% säker på att det är finluden stensopp du har hittat! Precis som du säker kan färger variera lite på svampar, och så länge den inte smakar skarpt eller har rosa rör behöver du inte oroa dig. Gallsoppen växer i granskog och kan förväxlas med vanlig karljohan, medan finluden stensopp trivs bland lite ädlare träslag som t ex bok och ek…
Neej det är inte gallsopp… rörlagret var inte rosa heller enligt Affe. Gallsopp har alltid mer eller mindre rosa rörlager och rörlagret blir ofta mycket tjockare i förhålande till resten av hatten på stensoppar.
Även om ådernätet är brunt nere på foten så verkar den på bilden inte vara det upptill. Dessutom stämmer inte rörlagrets utseende och hattformen in på gallsopp!
Har plockat finluden stensopp för bara någon vecka sedan som ser ut exakt som på bilden. Den hade också ett rätt mörkt ådernät nedtill på foten, men längre upp såg det ut som på en karljohan. Detta är helt klart en Boletus…
Hej!
Anja har rätt i att det första är en rottryffel av något slag (Scleroderma), de är inte ätliga utan uppges t.o.m. som giftiga. Och att den sista bilden är en strävsopp, förmodligen björksopp eller närstående. Alla strävsoppar är ätliga så att skilja dem alla åt är inte nödvändigt för matsvampsplockaren.
När det gäller bild 2 så vill jag påstå att det är en gallsopp. Den kan vara riktigt lurig.. Rören är vita och hatten är luden när den är ung, precis som hos finluden stensopp. Ådernätet är inte alltid mörkt, och ibland kan hattkanten t.o.m. ha ett tunt ljust streck, precis som karljohan har. Så det bästa sättet om man är osäker är alltid att smaka på den. Gallsoppen är riktigt bitter i smaken. Här är några gallsoppar som är förvillande lika karljohan/finluden stensopp. Bilden är tagen i Knivsta norr om Stockholm i aug 2004:
http://svampguiden.com/div/temp/tylopilus_felleus_01.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.