Stor kragskivling har en mindre släkting som i övrigt är ganska lika den till utseendet. Den innehåller psilocybin, och det har funnits misstankar att den stora också kan göra det. Släktet kragskivlingar står nära Psilocybe, och gränsdragningen mellan släktena är inte helt given. Kan det vara en förklaring, kanske?
I ICA s svampguide (tror jag den heter) av Gro Gulden (hon e ju norska) gällser den för ätlig och god
Irene i paul stamets bob om knarksvamp finner du inga stropharia arter, och han gäller för att vara ledande vad det gäller att finna svamp som man tänder på, sänder med en länk till min översättning
http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-0001B91D/S000BF321.0/knarksvamp%202.doc
De som sysslar med Psilocybe-arterna har givetvis både analyserat och testat stor kragskivling och funnit att den inte funkar. Men misstankar och osäkerhet om vad svampen kan innehålla för konstigheter, lever nog kvar ändå. Jag vet inte hur väl beprövad arten är som matsvamp heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.