0 645 visningar

12 svar

Stor kragskivling?

gunhild umeå

16 okt 2007 kl. 18:49

Jag hittade inga trattkantareller i dag men väl dessa välbevarade svampar som jag tror är stor kragskivling, är det rätt?

0

Hans Myhre

16 okt 2007 kl. 19:26

Ja.

0

klas jaederfeldt

16 okt 2007 kl. 19:33

god matsvamp

0

"JAS"

16 okt 2007 kl. 19:45

Nu är vi där igen! Bo Nylén säger att den är oätlig, så vem i hela världen skall man lita på? Eller är det som med baken, delad? är det bara det det hänger på??

0

Irene A

16 okt 2007 kl. 20:17

Stor kragskivling har en mindre släkting som i övrigt är ganska lika den till utseendet. Den innehåller psilocybin, och det har funnits misstankar att den stora också kan göra det. Släktet kragskivlingar står nära Psilocybe, och gränsdragningen mellan släktena är inte helt given. Kan det vara en förklaring, kanske?

0

Hans Myhre

16 okt 2007 kl. 21:20

Vi anser Stor kragskivling som uspiselig i Norge.

0

Hans / Irene

klas jaederfeldt

17 okt 2007 kl. 15:02

I ICA s svampguide (tror jag den heter) av Gro Gulden (hon e ju norska) gällser den för ätlig och god

Irene i paul stamets bob om knarksvamp finner du inga stropharia arter, och han gäller för att vara ledande vad det gäller att finna svamp som man tänder på, sänder med en länk till min översättning

http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-0001B91D/S000BF321.0/knarksvamp%202.doc

0

att jag alldrig lär mej att läsa ingenom innan jag släpper ut texten

klas jaederfeldt

17 okt 2007 kl. 15:04

skall vara gäller och bok

0

Klas

Irene A

17 okt 2007 kl. 15:09

De som sysslar med Psilocybe-arterna har givetvis både analyserat och testat stor kragskivling och funnit att den inte funkar. Men misstankar och osäkerhet om vad svampen kan innehålla för konstigheter, lever nog kvar ändå. Jag vet inte hur väl beprövad arten är som matsvamp heller.

0

Klas

"JAS"

17 okt 2007 kl. 17:45

Kommer vi någon vart? ätlig eller inte, vågar man prova?

0

Klas

Hans Myhre

17 okt 2007 kl. 17:52

Det ER usikkerhet om Stor kragskivling er spiselig eller ikke.Vi soppsakkyndeige i Norge har en liste over spiselige/ikke spiselige arter som vi følger. Stor kragskivling er ikke sluppet fri som matsvamp enda, noen spiser den men vi anbefaler den ikke.

0

jas

klas jaederfeldt

17 okt 2007 kl. 21:13

jag har ätit den i flera år, tycker att den smakar bra och har inte blivit sjuk av den (inte heller på fyllan) provsmaka en bit å se hur du blir

0

/klas

"JAS"

17 okt 2007 kl. 22:36

OK /klas, jag ska ut en sväng i morgon får se om jag stöter på någon då.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone