Hur skulle älgstammen se ut redan om 10-15 år om vi idag kunde få till en narturlig vargstam och samtidigt satte kraftiga restiriktioner på älgjakten? Jag inbillar mig att svaret är enkelt. Älgarna skulle var större. Ha fler taggar. Vara friskare. De skulle framför allt vara något färre, vilket leder mig till det centrala i mitt intresse i frågan,:). ÄLGLUSFLUGORNA SKULLE BLI VÄSENTLIGT FÄRRE. Kanske t.o.m. ett minne blott!
Allvarligt; Älglusflugan är bara ett litet exempel på saker som händer när människan får härja fritt. Visst, man kan säga att människans beteende som art också hör till naturens gång. MEN, jag tycker vi ska känna efter: vad är det vi vill lämna efter oss till kommande generationer, vad kan vi bidra med som vi kan vara stolta över. Sorry mr. traditionell jägare. Du tillhör ett utdöende släkte! Om inte jag o likasinnade rår på er så är jag övertygad om att nästa generation kommer att göra det. Om nu nästa generation överhuvudtaget har någon värld kvar att leva i. Tyvärr är ju vargfrågan ett litet problem i det stora hela som vi har ställt till med. Jaja, hoppas jag kan väcka lite debatt om både det ena och det andra och att det är ok med flesta trots att anknytningen till svamp är lite långsökt. Kopplingen till älglusflugan måste väl i varje fall ha med svamp att göra? ;)
Vargen är lösningen för skogsbruket.
Du hoppades kunna väcka lite debatt med ditt inlägg så jag får väl haka på.
Jag har alltid gått omkring och tyckt att; självklart ska vi ha och värna om både björn och varg. Klart att de ska få finnas och öka i antal.
Men, när det väl kommer till kritan så vet jag faktiskt inte om jag skulle vilja ha dessa strykande omkring min egna husknutar.
Det finns så många olika perspektiv,synsätt och erfarenheter omkring det här så jag tycker att det är svårt att säga vad som är absolut rätt eller fel.
Det jag vill säga är att det är lätt för mig att sitta här i södra Sverige och tycka att det är ok när jag själv “slipper dem” och inte blir drabbad på något sätt.
De människor som lever och verkar i de områden som varg och björn finns borde ha mer att säga till om, deras åsikter borde väga tyngre, än mina som är “sydlänning”.
Hej Ola!
Intressanta tankegångar. En sak vill jag opponera mig mot:
Jägarna har lyckats reducera älgstammen till ett minimum (iaf i den del av Västergötland där jag bor) vilket innebär att älglusen har svårt att hitta “offer” för sin verksamhet. Därför är den tvungen att försöka sig på nya målgrupper för att överleva. Människan är en av dem. För 10-15 år sedan var älglusen ovanlig här och när den besökte människohud lämnade de oftast inga spår efter sig i form av kliande bett.
Nu är det stor skillnad: de är aggressivare och lämnar kliande och ibland smärtsamma bett efter sig. M.a.o. är verkar den ha anpassat sig efter de nya förhållanden som råder och verkar må bättre än någonsin när älgen är mer eller mindre utrotad.
Tankar i natten framförda av
Hej Bengt! Kul att det är fler som är vakna. Själv som jag som en gris de flesta nätter men ibland lyser John Blund med sin frånvaro. Då är det fint att kunna gå upp ett slag o slå ihjäl en stund så här.
Håller med om att lusen var harmlösare förr. Lika fräck var den nog, men numera kliar det både genast och länge efteråt. Det var faktiskt en bidragande orsak till att jag vaknade inatt och det var ändå i måndags em jag var i skogen senast. Kanske man utvecklar någon slags allergi med tiden? Att den är vanlig trots avsaknad av älg måste väl som du säger betyda att det finns gott om andra värddjur men jag tvivlar på att den får ut något nämnvärt av oss människor. Det är väl snarast andra pälsdjur o därmed är vi tillbaks vid kärnämnet i tråden. IN MED VARGEN! :)
Morn Sofia!
Skulle inte brist på däggdjursätare kunna spela en roll även här. Utan naturlig rovdjursbalans så är det konstaterat att t.ex en kanin- eller harstam efter ett par goda år i födoavseende kan explodera i antal. Stammen slutar inte växa förrän antingen en sjukdom slår till eller det blir ett riktigt nödår. Jag menar att däggdjur har vi ju många och alltid är det någon art som det finns lite för mycket. Älg, rådjur, hare/kanin och numera även gris i stora delar av landet. Alla dessa kan nog vara fina värddjur för fästingen. Ligger det något i denna teori så torde vargen vara lösningen även här.
Ja, här plockar jag lätt 10 kg rensat/dag. Har aldrig varit med om ett bättre trattkantarellår, det är bara att gå in i skogen och markera alla nya ställen med min GPS. Hittilss i år har jag lagt in mer än 50 st nya “waypoints” att ta fram kommande år.
Helt fantastiskt, särskilt när favoriten Karl-Johan inte har dykt upp hur mycket jag än har ropat på honom.
Jag var också rädd för att ryggen skulle säga ifrån men det har gått bra hittills. Det känns rent av som att den har blivit starkare av allt böjande och bärande. Dessutom har jag gått ner från 78 till 74 kg under säsongen och det är naturligtvis positivt. Problemet är bara att när det snart tar slut så är det svårt att hitta ny motionsmotivation. Hur kul är det att välja mellan att sitta på motionscykeln eller att ranta omkring med en tom svampkorg i skogen i nio månader? Kanske skulle jag plocka mossa under uppehållet, jag vet inte om det är lika givande.
Nu går jag och lägger mig och drömmer om resan till Madeira som Svea Silverstolpe-Johansson och jag ska göra den 29:e.
GOD NATT!
visst ska man slå ett slag för vargen! I en skog där jag brukar plocka svamp ska det finnas ett vargpar med valpar, men jag har aldrig varken sett eller hört dem. Tyvärr! Men det visar kanske att de inte är så farliga. I alla fall så länge de inte blir för många på samma ställe. Men nån Karl Johan hittar jag inte heller, trots rapporter från bekanta att dom dykt upp runt Uppsala nu.
Samhället skall anpassas efter människan och dess husdjur inte efter ett rovdjur som vargen. Jag har vänner som bor i Edsbyn och de vågar inte släppa lös hunden i skogen eftersom det finns så mycket björn och varg.
DET ÄR ETT TECKEN PÅ ATT DET FINNS ALLDELES FÖR MYVKET ROVDJUR I SKOGARNA!
JA VISST! jag hoppas då att vargen kan hålla nere den dovhjortsstam som är enorm i Vingåkerstrakten ;)och som jägarna tydligen inte kan hålla nere. Dessutom äter de ju upp svamparna innan jag hunnit plocka dem och det antar jag att vargen inte gör.
Bengt, du kanske redan har berättat vad du har för GPS!? men jag skulle gärna vilja veta, ha tips.
Hej Marit D!
Jag har en GPS som heter Garmin Etrex 12 channel. Gul och svart är den och är liten och behändig. Jag har den alltid i en rem om halsen.
Den fyller två syften för mig:
- Den hjälper mig att hitta tillbaka till bilen och gör mig lätthittad om en olycka skulle vara framme i skogen, det är bara att uppge sin position.
- Den hjälper mig att hitta ALLA markerade svampställen som annars skulle vara svåra att lägga på minnet.
Nu ska jag ut i skogen och JAGA, dock inte villebråd utan trattkantareller.
Ha dé!
På 70-talet härjade rävskabben i landet. Då ökade rådjurs- och harstammarna rejält. Räven tycks ännu ej hämtat sig ordentligt. Så visst har både rådjur och harar ökat och därmed värddjuren för fästingarna. Dessutom envisas ju jägare med att skjuta av en massa lodjur för att de (jägarna) skall få fler rådjur att skjuta.
Rådjur kan ha borrelia utan att bli sjuka, kanske är det samma med harar och smågnagare.
Så visst, mindre rådjur skulle betyda färe fästingar -och fler tulpaner. Och nog skulle även vargen ta en del rådjur. Liksom älgar som kanske skulle bli friskare.
Som eskimåerna i Nordamerika säger: “Gudarna skapade karibun för att människan skulle överleva. Sedan skapade gudarna vargen för att karibun skulle överleva”. Allt är en fråga om balans. Och visst tycker jag det är häftigt att stå öga mot öga med ett rådjur i skogen men när jag tänker på att det kanske är just det rådjuret som gett mig borrelia - då ryser jag!
Att utrota björn och varg när det några gånger i århundradet sker ett överfall/dödsfall är lite som att totalförbjuda trappor eller badkarl. Många skador och dödsolyckor sker i hemmen efter fall i trappor eller badkarl.
Vissa risker får man acceptera och hantera. På samma sätt som man behöver vara streetsmart i sta’n och inte självmant går i mörka gränder där gäng hänger, behöver man vara woodsmart till skogs. Hålla hunden kopplad är ett alternativ.
apropå streetsmart http://www.tuxick.net/pics/humor/art-of-survival.jpg
Klart det är ett alternativ att hålla hunden kopplad likväl som det är ett alternativ att hålla varg- och björnstammen nere. I mitt tycke är det sistnämnda det enda rätta alternativet. Man skall inte behöva vara rädd för att gå i skogen. Det handlar inte om att vara “woodsmart” som man fyndigt uttryckte det. Vad det handlar om är att på många ställen lever rovdjuren för tätt på människan. Jag säger inte att vi helt skall eliminera varg- och älgstammen utan helt enkelt hålla den på en rimlig nivå.
Rovdjurscentret de 5 stora ska inom kort ha ett seminarium i Stockholm.
En av föredragshållarna har bland annat skrivit boken Trygghetsnarkomanernas land.
Alltså avses Sverige.
Med mer kunskap om våra stora rovdjur och deras sätt att leva så skulle säkert fler acceptera dom.
Personligen tror jag att det är avsevärt mycket farligare att vistas i stadsmiljö än i rovdjurs närhet i naturen.
I hela mitt liv har jag visstats i skogen så mycket som går, i vårt avlånga land har jag varit från söder, nya utbyggnaden vid Smygehuk, i öster längst ut på avanäs på fårö, i väster på Koster och i norr tyvärr inte längre upp än Akkajaure. Jag har gått på björn 2gånger en gång vid böcköringsfiske vid Korböle och vid samma fiske straxt norr om Jokkmokk. Varg har jag bara som hastigast sett i skymmningen utanför Åstrand (Älvdalen)från lastbilen. Räddast har jag blivigt när jag som vanligt smög på småöring i en bäck och skrämde upp en sjuhälsikes stor älgtjur som sussade bakom en gran som jag skulle runda, där blev det nästan bromsspår i brallan, tjo vad det bankade i bröstet. De mest våldsbenägna djuren jag råkat ut för är människan några fläskläppar och två knäckta näsor! Därefter kommer hunden “människan bäste vän” Biten 3 gånger. Å inte F-n vill någon skjuta av människor och hundar fast vi både är för många och ibland helt galna! Nu ska ni inte tro att jag är någon slagskämpe, tvärrt om, totalvägrare och vego!! Men jag kan inte hålla käften när jag tycker att något är fel och då får man till slut ett boxaransikte och nu mer så avskräcker det faktiskt någon att använda våld mot mig när jag säger ifrån. (Inte Älgflugor utan Hjortflugor ska det vara på tal om gula kantareller???!!)
OLA!!! Vad jag menade är att om jag ser eller är med om något som jag inte tycker är juste, ungar som inte uppför sig, en full som trackar och skrämmer folk, väskryckare, kassörskan som snackar skit med kunden framför och man har bråttom som f-n.Ja du vet. Då säger jag ifrån å då kan det ta hus i Helv. och har man sagt till fel snubbe så kan man ju få sig en lusing. (Civilkurage). Annars så kan jag vara rätt tyst och lyssna i stället för att låta käften glappa i onödan. Så vi skulle nog komma överens.
Det är jag övertygad om JAS. Hoppas faktiskt o tror till och med att vi kommer att råkas vad det lider. Civilkurage ser jag upp till och är nog själv inte främmande när behov uppstår. Dock får jag erkänna att det finns mycket som jag inte orkar bry mig om. Vidare kan jag va lite rädd att trampa i klaveret också då saker inte alltid förhåller sig som man själv uppfattar det till en början. Hoppas du uppfattade min uppskattning i slutklämmen också! I föregående inlägg alltså.
Osäkert hur många som delar min uppfattning men jag tycker att det piggar upp om man kan vara både frän och rak i ett sån´t här forum. Inom vissa gränser och med glimten i ögat naturligtvis.:)
Hallå Bengt - det var jag som citerade eskimåerna. OBS! att detta är ett GAMMALT talesätt från den tiden eskimåerna trodde på flera gudar - det har inget med Ola H att göra. Han tyckte bara det var ett bra talesätt, det tycker jag med. Framförallt är det sant och gäller hela skapelsen så länge inte vi människor lägger oss i.
Det är många på det här forumet som har uttalat sig possitivt till att vi skall behålla den enligt mig alldeles för höga rovdjursstammen. Egentligen så håller jag med om det men inte när det är på bekostnad av människors och husdjurs säkerhet.Jag har själv lång erfarenhet att bo och vistas i skogen. Framförallat knytet till fiske. Jag har aldrig stött på vare sig varg eller björn i de trakterna som jag har vistats och det är just det som är det viktiga. Vi har inte problem med rovdjur på de flesta orterna i Sverige men på en del har vi stora problem. Ett av de ställena är Edsbyn där jag vet att många är livrädda för att gå i skogarna. När människor som ex. vill vistas i skogarna för att plocka svamp så är någonting väldigt fel. I de områdena så mååååååste en större avskjutning ske. Jag förtydligar. Varg och Björn skall finnas kvar i sveriges skogar men på de orter där stammen blir för stor så måste en större avskjutning ske.
Om rädslan för att gå i skogarna är obefogad så skall man inte minska på rovdjursstammen. Vad jag menar är att man kan ju ha en fobi och det har ju ingenting med den ökande rovdjursstammen att göra. Jag vistas själv i Edsbyn ganska ofta och framförallt så har jag kontakt med många på telefon. När människor som vistats i skogen hela sitt liv inte vågar ta en skogspromenad med sin hund eftersom man är rädd att man skall bli attackerad så är någonting fel. Jag vet till och med föräldrar som förbjuder sina barn att leka i skogarna.
Är det varg eller björn de är rädda för? Har det varit några incidenter?
Jag tycker naturligtvis att det skulle vara väldigt sorgligt att inte kunna gå ut i skogen, samtidigt som jag har läst väldigt mycket om varg, och vet att det är ytterst sällan som de attackerar människor.
Men den senaste tidens attacker av björn på människa visar tydligen på ett förändrat beteende vad gäller dem.
Jag är försiktigt med att döma hur andra skall ha det, men kanske skulle man kunna lösa frågan på annat sätt.
Det har varit incidenter där både varg och björn har varit inblandade. Vad jag vet så är det hitills bara hundar som blivit attackerade men oron växer ständigt på att de även skall ske olyckor med mäniskor inblandade. Tror själv att det bara är en tidsfråga innan någonting händer. I de flesta fallen har det varit björn som varit inblandad.
Magnus: Inlägget 09:34 förvirrade. Inlägget 09:52:22 svarade dock på min undran.
Det är obefogat att dra slutsatsen att björnens beteende ändrats mot bakgrund av de senaste incidenterna. Det behövs långa mätserier under lång tid för att säkerställa sådant. Däremot har det visat sig att det är ovanligt lite bär i skogarna vilket kan påverka björnarnas beteende nu när de behöver mycket bärenergi inför vinterdvalan. Det betyder dock inte att björnens fundamentala beteende ändrats. Utan bara att de kan vara lite extra känsliga denna säsongen än jämför med bärrika år, på samma sätt som vi människor blir mer lättirriterade om vi inte får i oss tillräckligt med mat och har lågt blodsocker.
Jag tror inte heller att björnens beteende har ändrats.
Jag tror att orsaken till det ökade anlalet attacker beror på att stammen har vuxit och detta innebär att människan och björnen stöter ihop fler gånger. Detta sker då ibland i onaturliga miljöer för björnen vilket innbär att björnen kan bli trängd därmed agressiv.
Har precis läst igenom hela tråden och vill bara berömma alla kloka inlägg och uppmana till spridning av budskapet. Vi behöver vargen likaväl som vi behöver ren luft och rent vatten. Många argument från denna tråd kommer jag att använda när jag försöker prägla mina barn o framtida barnbarn likaväl som min omgivning i stort.
Jag ser gärna fler inlägg o kommentarer för den delen.
Ska försöka bemöta dig på punkt för punkt och börjar med ditt näst sista (i skrivande stund) inlägg i ”Beskatta skogen”.
”Vargmannens testamente”.
Har fortfarande inte läst annat en ett utdrag men det var tillräckligt för att förstå författarens grundinställning. Du säger ”FAKTA” med versaler o allt. Ska vi debattera så får du vara rädd om din egen trovärdighet. Författaren hävdar att vi innan vargens återinträde hade välskötta älg- och rådjursstammar. Detta kan väl låta sig passera som författarens åsikt, men fakta är det inte. Jag påstår som sagt att dessa klövstammar är av människan vanskötta, men jag tänker inte påstå att min åsikt är fakta utan överlåter till de som har förmåga döma utifrån ett neutralt perspektiv vad som är med sanningen mest överensstämmande.
Detta yttrande från författaren räcker för jag ska klassa honom som måttligt trovärdig och därmed måttligt intressant och nu uttrycker jag mig försiktigt.
Mera kommer vid tillfälle.
Hoppas du tåtar ihop en replik tills jag är åter Elisabeth. Ha de bra så länge!
Hej på er! Efter att ha tagit del av ett utkast från Vargmannens Testamente blir jag lite häpen. Tonen påminner mycket om den som rådde inom UFO världen på 70 talet med Von Däniken i spetsen, var själv medlem ett tag i UFO- Sverige(?). För några år sedan påstod min far som är rovdjurshatare att det hade förekommit varg i Växsjö och att det låg någon maffia bakom från Polen? De skulle alltså fånga polsk varg och smuggla dem hit och släppa ut dem här, för vadå. Ett vargskin på svarta marknaden i ex. Tyskland kostar säkert ett par hundratusen SKR. Så skulle dessa suspekta individer ingå i en internationel org. som är berädda att betala ut så stora summor bara för att Sverige skulle få en stabil vargstam???? Här ett citat ur boken. Detta påstår altså författaren.= Han påstår alltså att det är en = “lögnen att vargen skulle vara en utrotningshotad djurart” Många av författarens påstående faller på den DNA analys som under många år gjorts på vora stora rovdjur. DNA på vargen visar ju att vår stam i första hand härstammar från just Norge och på senare tid förhoppningsvis med nya gener från Finland & Ryssland. Sorry Elisabeth Vargmannens Testamente köper jag inte och det vågar jag säga utan att ha läst hela boken vilket normalt vore riktigt dumt men som sagt utkastet räckte gott och väl för mig. Hoppas du inte tar illa upp. Ni kan kolla här http://www.infocentrum.se/html/vargmannenstestamente/
Det fanns faktiskt ett projekt på 80-talet i Sverige där vargar sattes ut i Värmland för att bygga upp en hållbar vargstam. Många av dessa vandrade ut till Norge och sköts ihjäl pga att de rev ganska många får. Projektet lades sedan ner pga av detta och det var ju inte konstigt eftersom ingen överenskommelse hade gjorts med Norge.
När det gäller DNA och vargar så är det helt slumpartat om det tas på en varg i Värmland eftersom vargarna vandrar fram och tillbaka över gränserna.
OK! Jag kanske har fel men jag hade för mig om att den vargstam man försökte rädda var några djur som rörde sig mellan Norge, Sverige och Finnland och att man tog DNA på dessa. Om man planterat in varg från ?? så varför är de då nu på gränsen till inavel (var det bara inplanterad varg som stack till Norge och blev dödade) och nu hoppas man mycket på den varg som har kommit hit från Ryssland via Finnland. Ja jag kanske har fel men skall läsa på lite. Är det någon som har bra på fötterna så kom igen med lite info om detta.
Alltså i mindre kretsar ser man upp till den som vågar gå längst i ord o handling mot varg. Detta kan jag lätt tänka mig kan fungera som hetsande för svagare individer som därmed utför illdåd som de kanske inte är så stolta över innerst inne men de har ändå vunnit i respekt inom sin bekantskapkrets.
Blev kanske lite rörigt där?
En intressant poäng med det jag försöker beskriva är att mänskligt instinktivt beteende att sträva efter högre rang i flocken/hackordningen spelar en betydande roll när stämningen piskas upp mot vargen. Instinktivt beteende som vi alltså delar med vargen och alla andra organismer på vår jord.
Att sätta ut varg eller något djur från djurparker är ju inget lätt projekt och kräver ju en hel del personal och tid, Nja?? Du menar att man skulle riskera att ta hir varg från Baltikum där det finns många fall av Rabies!!? Ja stort hemlighetsmakeri är det tydligen runt detta. Det var ju det jag sa innan det liknar UFO debatten på 70 talet (Blue Book)
Hej!
Här kommer lite inlägg från mig!
Jag bodde i norra Värmland vid tidpunkten för vargens återkomst och eftersom jag alltid vistats i naturen och varit intresserad av djur och natur så läste jag det som jag kom över pratade med folk och gick på möten som var anordnade av naturvårdsverket!
Det var i början på -80 talet!
Jag var också med på älgjakt i ett större älglag i nordvästra Värmland gränsen mot Norge så mycket älg som det var ett tag då det har det aldrig varit tidigare och kommer heller inte att förbli,det var innan vargens återkomst.
Att jag vet det beror på att min far varit med i samma jaktlag i över 25 år!
Jag var med i drevkedjan och när det var älgjakt var det folkfest!
Skulle aldrig kunna tänka mig att skjuta ett djur,eftersom jag inte är vegetarian så har jag accepterat att äta kött och också dödandet av djur,jag väljer dock noggrant vad jag köper eller vad jag äter!
Många småbönder har haft jakten som inkomstkälla arrende jagat själva m.m.
Om jag har fattat det rätt så utrotades vargen tidigare p.g.a att den dödade så mycket tamdjur!
I vissa områden nu är viltet i stort sett borta och då börjar vargen att söka nya jaktmarker och vargen angriper tamboskapen för att mätta sin hunger!
Det är ingen lätt fråga att lösa om vargens utbredning!
Med detta sätter jag punkt för min debatt i ämnet.
Läs även mitt inlägg under tråden
beskatta skogen!
Angående Björndebatten! Läs i tidningen land nr 43 om Göran Ryman som under älgjakten för 6 år sedan angreps av en björn.
Naturfilmaren Stefan Quinth tog kontakt med honom utav anledningen att han blivit anfallen av björn.
Läs berättelsen då han beger sig till Kodiak med sin fru i år och tillsammans med naturfilmaren Stefan upplever björnar på nära håll!
Ett mycket intressant repotage!!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.