0 1507 visningar

2 svar

tryffelolja

buffy

17 okt 2007 kl. 09:44

Idag skriver Aftonbladet om “matfusk” och tar upp bl a tryffelolja. Zetas “Casa Di Luca Vit Tryffel” består enligt företaget av “jungfruolja med stor fräschör och distinkt ton av vit tryffel”. Men på sin hemsida erkänner företaget att tryffelsmaken är framställd på kemisk väg:

”När det gäller tryffeloljan finns det ingen “äkta” tryffelolja till försäljning. Tryffelsvampens aromer är vattenlösliga och fungerar inte att lösa i olja. Genom att ta fram en naturidentisk tryffelarom som är fettlöslig kan man blanda den med olja.”

Företaget förklarar också varför man inte kan tillverka tryffelolja på naturlig väg:

“Olja med äkta tryffelsvamp i ruttnar på några dagar (om tryffeln får ligga kvar i oljan). Om svampen lyfts ur har oljan en hållbarhet på någon vecka.”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article970196.ab

0

Franco Matli

18 okt 2007 kl. 09:00

Om du läser boken “Den hemlige kocken” kommer du att veta hur handel lurar oss konsumenter.
När jag sa att det finns ingen tryffel i olivolja ,trodde dom flesta på vad stog skriven på flaskan och inte på mig. Min hund får i alla fall ingen burkmat och jag lagar min mat själv.

0

Med smak för svamp!

18 okt 2007 kl. 09:34

Den boken tilltalar mig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone