0 365 visningar

7 svar

Bekräfta eller förkasta

Novis

17 okt 2007 kl. 10:52

Först kännde jag mig tvärsäker på att detta vara snöbollschampinjoner, men ju mer jag läser ju osäkrare kännde jag mig, någon som kan slå ett öga och säga vad jag hittat?
Tyckte först det var klockrent snöbollar, men skivorna är så pass ljusa, och sen började jag fundera på om det kanske vara knölchampinjon. o med tanke på att det finns lite gula fläckar på den så är jag inte främmande helt plötsligt för att det är giftchampinjon. ja ni, en evig röra. någon som känner sig säker på vad detta är?
kan tillägga att dom plockades i mossam fasta i kroppen, trådar sig lätt i fotens kött när man delade på den.

0

buffy

17 okt 2007 kl. 11:08

Har du provat att skrapa på dem? Enl Svampguiden ska då giftchampinjon gulna kraftigt.

0

Novis

17 okt 2007 kl. 11:14

Vad räknas som kraftigt?
gulnar gör den, men det verkar det ju som att flertalet champinjoner gör. Nöp, rev och misshandlade dom lite, såhär ser dom ut nu.

0

Hans Myhre

17 okt 2007 kl. 11:34

Mange sjampinjonger guler ved skraping , men giftsjampinjongen blir messinggul ØYEBLIKKELIG. De andre tar det litt tid med før de gulner.

0

klas jaederfeldt

17 okt 2007 kl. 13:52

de verkar höra till snöbollschampinjon gruppen, giftch. gulnar snabbt och blir märringsgula, den gula färgen blir rätt snart brun, på snöbollsch, sitter den gula färgen kvar hela tiden

0

klas jaederfeldt

17 okt 2007 kl. 13:53

mässingsgula skuller det vara

0

Joachim Krumlinde

17 okt 2007 kl. 16:58

Det är stor skillnad på lukten också. Snöbollschampinjon luktar aromatiskt, anis eller mandel. Giftchampinjon påstås lukta karbol, i varje fall obehagligt.

0

Daniel Persson

17 okt 2007 kl. 17:31

Mina föräldrar kom en gång så långt att de la karbolchampinjon i stekpannan… Om det fram tills dess varit någon tvekan så undanröjdes alla tvivel då iallafall; köket fylldes av en vedervärdig doft.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone