0 331 visningar

26 svar

Jag har fått olika svar vilken är det

"JAS"

17 okt 2007 kl. 12:33

Jag har fåt två olika svar på sama svamp. Det kan så klart bero på att det rådde olika ljusförhållanden mellan de olika bilderna. Så vilken svamp är det?

0

"JAS"

17 okt 2007 kl. 12:35

En bild till.

0

klas jaederfeldt

17 okt 2007 kl. 13:48

jag tycker det ser ut som svavelgul slöjskivling

0

"JAS"

17 okt 2007 kl. 16:37

Ja Klas! det är just det är det Svavel eller Tegelslöjing? Nu står det två två!

0

Joachim Krumlinde

17 okt 2007 kl. 16:50

Man behöver se färgen på skivorna. Och ansiktsuttrycket på den person som just har provsmakat svampen.

0

"JAS"

17 okt 2007 kl. 17:16

Joachim Krumlinde här kommer tidigare bilder där skivorna syns!

Olika ljusförhållanden även här

0

EG

17 okt 2007 kl. 17:16

3-2 till tegelröd slöjskivling

0

Jan

17 okt 2007 kl. 17:27

Hej EG. Alla bilderna föreställer samma svamp på samma plats, så nu kanske många förstår hur viktigt det är med rätt ljus, visa skivorna, skära itu, smaka och lukta för att få en korrekt artbestömmning på sin svamp! Detta är ju normalt ingen svår svamp, 2 ex exponerade på rätt sätt och biffen hade vart färdig för länge sedan.

0

Tony S

17 okt 2007 kl. 17:51

Det är svavelgul slöjskivling. Foten är gul i hela sin längd upp mot hatten.

0

Ola H

17 okt 2007 kl. 17:52

Nu är det 3-3 JAS :))

0

Anita

17 okt 2007 kl. 19:29

Är ganska säker på att det är tegelröd slöjskivling. Den har mycket velum kvar i hattkanten, som den arten brukar ha.

0

Irene A

17 okt 2007 kl. 19:30

Lägger min röst på svavelgul slöjskivling!

0

Jan Svensson / renslip Hb

17 okt 2007 kl. 19:49

Vad är detta 4-4 eller. Bandy resultat snart!

0

tittit hardingz saxmark

17 okt 2007 kl. 19:50

ja om den smakar illa är det i alla fall inte rökslöjskivling vilken smakar gott.
Om den är god gissar jag på rök-
om den är svavelgul o smakar illa gissar jag på svavelgul slöjskivling

0

tittit hardingz saxmark

17 okt 2007 kl. 19:52

tillägg- om den växer på lövträd gissar jag på svavel eftersom rök- växer ffa på barr.

0

"JAS"

17 okt 2007 kl. 20:24

De växer på en gammal bok i Pålsjöskog HBG.

0

maja

17 okt 2007 kl. 21:28

Visa foten och tvärsnitt!

0

Birgitta D

17 okt 2007 kl. 22:04

Rökslöjskivlingen är vit på foten närmast hatten. Svavelgulslöjskivling är gul till neon grön närmast hatten. Tycker det ser ut som svavelgul slöjskivling om det inte är färgstick i bilden men som sagt tidigare vad var det för träd?

0

"JAS"

17 okt 2007 kl. 22:25

Snälla Birgitta D man får inte hoppa över något i en tråd då kanske man missar något exempelvis att den växer på en gammal bok! Så Rökslöjing är det inte. Bilderna är tagna för 2 veckor sedan så dela den är det heller inte tal om. Tabbe av mig vid foto tillfället men det står åxå i denna tråd.

0

Anita

18 okt 2007 kl. 08:13

Tänkte skriva i mitt förra inlägg att det nog var tegelröd slöjskivling, eftersom den växte på en bok. Den arten växer vad jag vet bara på ek och bok.

0

"JAS"

18 okt 2007 kl. 08:17

5-4 i tegelröds favör

0

Franco Matli

18 okt 2007 kl. 09:03

Virr-varr på svarerna beror på att “JAS” bilder ger ingen information dom är bara vackra.

0

Jan A

18 okt 2007 kl. 09:13

Såg tegelröda på gammal ekstubbe i Solbacka, Sörmland 20/9. De var mycket grövre och större än dessa ser ut att vara, men ändå...
På bok har jag inte sett den sedan 59/60 i Simlångsdalen. Jag röstar på tegelröd.

0

Jan A

18 okt 2007 kl. 14:07

Franco, virrvarr kan bero på andra saker också...  Jag tycker att hattfärgen på den färgmässigt bästa bilden är riktigt av—-slöjande.

0

"JAS"

18 okt 2007 kl. 19:25

Då tror jag på Svavelslöjing och den bil som kommer här borde då vara Tegeslöjing! Och i fortsättningen skall jag göra ett bättre jobb när jag absolut vill ha något artbestämt men därmed inte sagt att det inte dyker upp bilder som bara är tagna för att jag tycker svampen är vacker och då får man gärna gissa på sorten det är jag bara tacksam för.

0

"JAS"

18 okt 2007 kl. 19:27

Förlåt mig jag glömde ju alldeles bort att tacka och bocka för ett ortoligt intresse. Tack, Tack allesammans.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone